Bra dragkraft på elbilar

Ett stort bekymmer på elbilar har varit dragkrok, eller snarare avsaknaden av dragkrok eller dragkrok med låg dragvikt. Så är inte längre fallet.

Nu finns ett bra utbud av batteridrivna bilar, som det går att ha dragkrok på, fabriksmonterad eller eftermonterad. Många av bilarna kan dessutom ha en dragvikt på 1 500 kilogram eller mer. Några bilar kan till och med dra tunga ekipage på 2 500 kg.

För egen del var dragkroken central i valet för drygt tre år sedan av en tredje elbil. Det blev en Tesla Model Y med dragvikt 1 600 kg. Vi hade haft två andra elbilar, Hyundai Ioniq och Kia e-Niro, som inte kunde ha dragkrok. Dragkroken i sig var motiv nog för att köpa en ny bil.

Men kravet stannade inte där. Vi ville ha en dragkrok med rejäl dragvikt, som vi satte till minimum 1 500 kg. Det är också viktgränsen för en medelstor husvagn. Vi hade inte husvagnsplaner, men ville kunna dra både lastad släpvagn och båttrailer efter vår elbil. Det hade vi kunnat tidigare med våra bensin-, diesel- och fordonsgasbilar. Dock hade vi då inte tänkt på hur stor dragvikten var. Det var inte en fråga.

Nu blev frågan hur mycket dragvikt? För drygt tre år sedan fanns inte så mycket att välja på. Förklaringen är att en släpvagn ställer tuffare krav på drivlinan och batterikapacitet. Elbilen måste vara anpassad för att hantera den extra lasten. Det är en av anledningarna till att det också är svårt att eftermontera dragkrok på elbilar som inte är anpassade för det. Ett annat problem är att batteripaket är i vägen för en sådan efterhandsmontering.

På den nordiska marknaden är dragkrok viktig. Det har sent om sider elbilstillverkarna insett. Nu finns ett stort utbud av bilar med dragkrok. I dag går det att få cirka hundra elbilsmodeller med dragkrok. Dock har några för låg dragvikt för de flesta som vill ha dragkrok; vissa går det inte ens att dra släp med hur lätta de än är – de är bara till för cykel.

Varje extra kilo som man lägger på bilen i form av dragvikt, kommer också att påverka elbilens räckvidd, både den teoretiska (WLTP) och praktiska (beroende av främst hastighet och kyla). Därför måste den som har elbil med släp räkna med betydligt kortare räckvidd och tätare snabbladdning. En annan komplicerande faktor är att de flesta snabbladdare inte är anpassade till elbilar med släp.

Nu är bilmodeller med hög dragvikt så många, att det är svårt att hålla räkningen. Tidningen Elbilen har en bra sida på webben, Elbilar med dragkrok, där man listar bilmodeller och dragvikt. I sammanställningen nedan nöjer vi oss med att lista alla bilmodeller med dragvikt på minst 1 600 kg:
BMW iX: 2 500 kg
Kia EV9: 2 500 kg
Audi Q6 e-tron: 2 400 kg
Lotus Eletre: 2 250 kg
Tesla Model X: 2 250 kg
Polestar 3: 2 200 kg
Volvo EX90: 2 200 kg
BMW i5 M60: 2 000 kg
BMW i7: 2 000 kg
Nio EL7: 2 000 kg
Nio ET7: 2 000 kg
Polestar 4 AWD: 2 000 kg
Zeekr 001: 2 000 kg
Fisker Ocean: 1 820 kg
Audi e-tron: 1 800 kg
Audi Q8 e-tron: 1 800 kg
Kia EV6 GT: 1 800 kg
Mercedes EQA 4Matic: 1 800 kg
Mercedes EQC: 1 800 kg
Mercedes EQE SUV: 1 800 kg
Mercedes EQS SUV: 1 800 kg
Skywell ET5: 1 800 kg
Volvo C40: 1 800 kg
Volvo XC40 2022 Twin: 1 800 kg
BMW i4: 1 600 kg
Hyundai Ioniq 5: 1 600 kg
Kia EV6: 1 600 kg
Smart #1: 1 600 kg
Tesla Model S: 1 600 kg
Tesla Model Y: 1 600 kg
Volvo EX30 TM P: 1 600 kg
Zeekr X: 1 600 kg

Många elbilar placerar sig på jumboplats, med dragvikt på maximalt 1 000 kg.

Vissa klarar bara av 500 kg eller mindre. Till denna jumbojumbokategori hör MG 4 Electric, MG 5 Electric, MG ZS EV 2022, Renault Mégane (40 kWh), Nissan E-NV200, Maxus Euniq 5, Maxus Euniq 6, Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro och Kia e-Soul.

Sedan finns två bilar med dragkrok för enbart cykelhållare, med belastning på maximalt 75 kg: Nissan Leaf och Volkswagen ID.3.

Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Lätt köra rätt på el (9 juli 2024) och Litet batteri ofta bättre (7 juli 2024).

Bilden visar dragkrok på en Tesla Model Y.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 7 augusti 2024