Äntligen börjar det komma billiga elbilar! Teknikens Värld har testat tre rena elbilar med en solklar segrare, Hyundai Inster 49 kWh Advanced.

Sydkoreanska Hyundai Inster är en liten elbil med många positiva sidor. I Sydkorea heter modellen Casper och är byggd på samma plattform som Hyundai i10 och Kia Picanto, det vill säga en kombinationsplattform. I Europa borde bilen ha namnet Ioniq 2 eller Ioniq 3, men heter alltså Inster.

Hyundai och Kia är två syskon- eller kusinföretag, där Hyundai är störst internationellt men Kia störst i Sverige.

Hyundai Inster finns i två versioner: instegsversionen på 97 hästkrafter och 42 kilowattimmar, kWh, samt långräckviddsversion (long range) på 115 hästkrafter och 49 kWh. Till detta kommer olika utrustningspaket: Pure (instegsversionen), Essential (båda), Advanced (långräckviddsversion) och Cross (långräckviddsversion). Denna artikel handlar om Hyundai Inster Advanced, som Teknikens Värld har testat.

Vi har haft 18 artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Hyundai Inster bra val (250508).

Teknikens Värld har en mycket omfattande test och gör tummen upp för bilen. Den får 77 av 100 poäng, med följande delbetyg på en tiogradig skala: tio för miljö/klimat; åtta för körkänsla, ergonomi, motor, köpvärde och ägarvärde; sju för utrymmen, komfort och säkerhet; sex för räckvidd/laddning.

Teknikens Värld summerar i rubriken, ”Prisfest”, och artikelns slutkläm där Hyundai Inster är klar vinnare, ”… det här är en bil som som kan göra allt.” Hyundai Inster Advanced vinner över de två konkurrenterna, Citroën ë-C3 Max och Renault 5 E-Tech Iconic Five, i en kamp om ”de små och billiga elbilarna”.

Auto Motor & Sport har testat Hyundai Inster Advanced, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster bra val (250508), där den får motsvarande 20 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Hyundai Inster Long Range, Hyundai Inster spännande nyhet (241218), där den får 18 av 25 poäng.

Hyundai kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, har inte plats för fem personer och har inte möjlighet till dragkrok. Enda suv-kraven bilen uppfyller är stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (178 millimeter).

Garantier: nybil fem år utan begränsning i körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Hyundai Inster 42 kWh från 299 900 kronor och för Hyundai Inster 49 kWh från 329 900 kronor.

Teknikens Värld nämner uttryckligen två konkurrent till Hyundai Inster: Citroën ë-C3 och Renault 5 E-Tech.

Till konkurrenterna hör rimligen också: Cupra Born, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.3.

Jag saknar en del på Hyundai Inster Advanced: plug & charge/autocharge, lastutrymme fram (frunk) för åtminstone laddkabel samt dragkrok och bättre krocksäkerhet. Den bygger inte heller på en ren elbilsplattform, med de fördelar en sådan innebär.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Inster Advanced, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan
+ billig, välutrustad bil för 350 000 kronor
+ billiga däck, billig försäkring
+ lyxig
+ ”bil som kan göra allt”
+ storbilskvalitet
+ liten miljö- och klimatpåverkan
+ oväntat spänstig körkänsla
+ lagom direkt styrning
+ bra ergonomi
+ bra enpedalsläge
+ bra reglage och ytor
+ genomtänkta lösningar, ”omtänksamma detaljer”
+ fungerar bra som enda bil i ett hushåll
+ ”genomtänkt och omsorgsfullt utformad på alla nivåer”
+ mycket rymlig och luftig
+ bra körställning även för långa
+ smidig att kliva i och ur
+ baksäte med imponerande benutrymme och takhöjd
+ fällbart, delat baksäte
+ plant golv i bagageutrymmet
+ stort bagageutrymme
+ utrymme under lastgolvet
+ fällbar främre passagerarstol, vilket skapar långt lastutrymme
+ bra riktningsstabilitet
+ bra fjädring
+ körglädje
+ låg milkostnad under tre år (6 000 mil), 38,03 kronor per mil
+ låg förbrukning
+ ”fullt tillräcklig räckvidd”
+ verklig räckvidd som stämmer med angivna
+ snabb laddning med hög laddkurva
+ lagom blandning av knappar och skärmstyrning
+ ”Advanced” innehåller viktiga säkerhetsfunktioner
+ vanliga ”vägguttag” med ström till externa enheter (V2L)
+ mycket bra antisladdsystem
+ bra styrning vid ”älgtest”
+ hög charmfaktor
+ bra kvalitet i reglage
+ hög vikt i taklast

På minussidan:
– obefintligt lårstöd i baksätet
– baksäte bara för två personer
– högt ljud
– smal
– stolar utan svankstöd
– går inte att sänka eller höja passagerarstolen
– oinspirerande styrning
– dåligt filhållningssystem
– konstig placering av knappar
– laddkontakten lågt placerad och i fronten
– väl nitiskt förarövervakningssystem
– dålig krocksäkerhet
– hög vindruta samlar insekter
– tjocka B-stolpar som gör döda vinkeln extra stor
– kort räckvidd och ingen värmepump i integsversionen
– dåligt bromsresultat
– dålig styrning mellan linjerna
– ingen inbromsning av bilen vid varningsmeddelande
– ingen dragkrok

Hyundai Inster Advanced får 77 av 100 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Hyundai Inster 49 kWh bra!

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 14, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai