Det har nog aldrig varit bättre tillfälle än att nu köpa begagnad elbil: utbudet är stort och priserna är låga.

De tidiga elbilarna har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av bristande kvalitet. Det handlar nästan enbart om mjukvaruproblem, som nu är åtgärdade. 

Det är svår att säga vad som är viktigast vid köp av begagnad elbil. Därför har vi en checklista på vad man bör kolla eller fundera på.

Checklista vid köp av begagnad elbil
Vad ska man tänka på vid köp av begagnad elbil? Här är en checklista på 26 punkter:
1. Batteriets skick (de flesta batterier håller tillräcklig räckvidd betydligt längre än garantin, som vanligen är åtta år eller 16 000 mil)?
2. Finns det test på hur mycket kapacitet batteriet har?
3. Hur lång garanti har batteriet?
4. Vad är det vardagliga behovet av räckvidd (välj inte bil efter hur du kör några gånger per år och därmed stort batteri)?
5. Hur bra håller bilen räckvidden vid köldgrader (förvärmning av batteri och värmepump är viktiga)?
6. Hur lång garanti har batterie
7. Behöver du fyrhjulsdrift (cirka en procent behöver det)?
8. Behöver du väldigt stor effekt och snabb acceleration (elbilar har ofta större effekt och snabbare acceleration än vanliga förbränningsmotorbilar)?
9. Behöver du dragkrok (alla behöver inte det, även om det är vanligt i Norden)?
10. Om du behöver dragkrok, är det för att dra liten släpvagn (cirka 750 kilogram), medelstor husvagn (ca 1 500 kg) eller stor släpvagn (ca 2 500 kg)?
11. Följer laddkablar med, både för typ-2 samt Schuko, som gör att man kan ladda på vanligt eluttag?
12. Ser laddkablar och laddlucka hela ut (inspektera om kablar och lucka är skadade)?
13. Tar bilen emot snabbladdning med likström, vilket de flesta gör?
14. Vilken kapacitet i kilowattimmar har snabbladdningen?
15. Hur många minuter tar det att snabbladda bilen från 10–80 procent?
16. Behöver du flera än fem sittplatser i bilen?
17. Behöver du förvaringsutrymme under motorhuven, frunk (bra att låsa in stöldbegärlig egendom i vid parkering)?
18. Har bilen förvaringsutrymme under lastgolvet/durken (bra att ha för laddkablar och stöldbegärlig egendom)?
19. Har bilen typ-2-laddning (de flesta har det, men kapaciteten kan variera från 3,5 till 22 kilowatt)?
20. Granska serviceboken, för att säkerställa att bilen har fått service enligt tillverkarens rekommendationer!
21. Kontrollera bilens ägarhistorik, så det inte finns några obetalda skulder eller andra juridiska hinder!
22. Kontrollera bilen i dagsljus, för att upptäcka eventuella färgskiftningar eller tecken på omlackering!
23. Har bilen OTA och i sådana fall vad omfattar den (OTA står för over-the-air och syftar på mjukvarupppdatering, som sker via nätet och inte på bilverkstad)?
24. Kontrollera däckens mönsterdjup och jämnhet, eftersom elbilar är tyngre och sliter däck snabbare än fossilbilar.
25. Om möjligt, undersök undersidan av bilen och batteriets hölje, för att se om batterihöljet har några skador.
26. Jämför försäkringskostnader och villkor, för de varierar stort mellan olika försäkringsbolag.

Många begagnade elbilar
Här är begagnade elbilar, som enligt Börskollen såldes i mer än 200 exemplar 2024. Vi redovisar dem i fallande ordning efter sålda bilar och med lanseringsår i Sverige. För Hyundai Ioniq finns ingen försäljningsstatistik.

– Kia e-Niro 64 kWh: 2019 första generationen och 2022 andra generationen (Kia Niro EV).
– Nissan Leaf: 2011 första generationen och 2018 andra generationen (ZE1).
– Volkswagen ID.3 Pro Performance: 2020.
– Volkswagen ID.4 Pro Performance: 2021. Blev ”Årets bil i världen” 2021. Hade samma initiala mjukvaroproblem och prisutveckling som VW ID.3.
– Tesla Model 3 Long Range AWD: 2019.
– MG ZS EV: 2020.
– Polestar 2 Long Range Dual Motor: 2020.
– Volkswagen ID.4 GTX: 2021.
– Tesla Model Y Long Range AWD: 2021.
– Tesla Model 3 Standard Range Plus: 2019.
– Volvo XC40 Recharge Single Motor: 2020.
– Audi e-tron 55 quattro: 2019.
– Škoda Enyaq iV 80: 2021.
– Peugeot e-208: 2020. Blev ”Årets bil” 2020.
– BMW i3s: 2018.
– Renault ZOE R110 52 kWh: 2020.
– Peugeot e-2008: 2020.
– Kia EV6 77.4 kWh AWD: 2021. Blev ”Årets Bil 2022”.
– Hyundai Ioniq Electric: 2017.

Nio artiklar ”praktiskt om elbilar”
Vi har tidigare skrivit om ”praktiskt om elbilar. Det här är den nionde artikeln.

Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Nu kommer billiga elbilar (250222), Mer om billigare elbilar (250113), Ladda elbil till 100 procent? (241201), V2L och V2G – vad betyder det? (241006), Lätt ladda elbilen rätt (240925), Elbilar med bra dragkraft (240807), Lätt köra rätt på el (240709) och Litet batteri ofta bättre (240707).

Bilden visar författarens första elbil, Hyundai Ioniq Electric från 2017, och andra elbil i bakgrunden, Kia e-Niro från 2019. Ytterligare en ny elbil följde i form av Tesla Model Y Long Range AWD innan det blev en begagnad elbil, Kia EV9 GT Line med fyrhjulsdrift.

Läs hela artikeln på Läge köpa beg elbil!

Foto: Jörgen Bengtson