Volkswagen ID.7 Tourer är Sveriges mest sålda elbil hittills under 2025. Kanske har vi en ny folkhemskombi? Därför bevakar vi den också, trots att priset är över gränsen för vad vi annars bevakar.

Kombi är svenskarnas favorit och Volkswagen (VW) tävlar med Volvo om förstaplatsen på den svenska bilmarknaden. Så det är inte så konstigt att en kombi från VW (ID.7 Tourer) är den bäst säljande elbilen hittills i år i Sverige och den tredje mest säljande bilen alla kategorier. Kombin står för cirka 90 procent av all ID.7-försäljning i Sverige.

Volkswagenkoncernen är, tillsammans med japanska Toyota, världens största biltillverkare. Volkswagenkoncernen – Audi, Cupra (Seat), Volkswagen och Škoda kommer starkt som elbilsmärke – även om VW vill bromsa EU:s omställning till elbilsdrift.

Volkswagen ID.7 finns för leverans i Sverige sedan andra halvåret 2024.

Ägare är tyska Volkswagen.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i Emden, Tyskland.

ID.7 bygger på en renodlad elbilsplattform, Modular Electric Drive Matrix (MEB), med de fördelar detta innebär.

Den delar plattform med Audi, Cupra och Škoda.

VW ID.7 finns i fem versioner i Sverige: VW ID.7 Pro Edition, VW ID.7 Pro S Edition och VW ID.7 GTX Edition samt kombimodellerna ID.7 GTX Tourer och ID.7 Tourer Pro S. Nästan allt ingår i bilarna, så det är inte relevant att prata om olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om Volkswagen ID.7 Tourer Pro S.

Webbplatsen Gröna Mobilister har testat Volkswagen ID.7 Tourer Pro S. Gröna Mobilister ger inga betyg eller poäng i sina tester. Vi tolkar omdömet för Volkswagen ID.7 Tourer Pro som mycket bra.

Gröna Mobilise säger om Volkswagen ID.7 Tourer Pro S i en sammanfattning: ”Är då Volkswagen ID.7 Tourer att betrakta som en ny folkhemskombi? Gröna Mobilisters svar är nej, prisnivån är för hög för att bilen ska vara tillgänglig för den stora massan. Men formatet är rätt och om Volkswagen med en mindre utrustad basversion skulle lyckas sänka priset finns det helt klart potential.”

Vi har skrivit 31 artiklar på Jörgensval.se om Volkswagens person- och transportbilar, där den sista med länk är VW med bra elskåpbil Transporter (250416).

Dagens Nyheter har testat VW ID.7 GTX Tourer, som vi skrev om i artikeln VW ID.7 GTX Tourer bra elbil (240925), där den får 19 av 25 poäng. Dagens industri har testat ID.7, som vi skrev om i VW ID.7 GTX Tourer ikapp? (240827), där den får 19 av 25 poäng. Tyska ADAC har testat VW ID.7, som vi skrev om i artikeln VW ID.7 bäst i tysk test (april 2024), där den får högt betyg. DN har testat VW ID.7, som vi skrev om i VW ID.7 Pro Edition (231202), där den får 20 av 25 poäng. Svenska Dagbladet har testat VW ID.7, som vi skrev om i artikeln VW ID.7 börjar komma i kapp (231202), där den får motsvarande 19,5 av 25 poäng. DN har testat VW ID.7, som vi skrev om i artikeln Stark VW ID.7-elbil (230510), där den får 21 av 25 poäng.

Bilen är, enligt VW, en mellanstor kombi, alltså inte en suv eller crossover.

Garantier: nybil två år utan milbegränsning, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Grundpriset för VW ID.7 Tourer Pro S är från 599 900 kronor. Det mesta ingår i priset.

Gröna Mobilister nämner två direkta konkurrenter till Volkswagen ID.7 Tourer: Audi A6 Avant e-Tron, ”betydligt dyrare, mer av ett långfärdslok”; BMW i5 eDrive Touring, ”betydligt dyrare, sportigare”.

Till konkurrenterna hör rimligen också Mercedes-Benz EQE, Hyundai Ioniq 6, Polestar 2, Škoda Enyaq iV, Tesla Model 3 och Peugeot E-5008.

Jag saknar en del på Volkswagen ID.7 Tourer Pro S: längre nybilsgaranti, frunk, ström från bilen/batteribank (V2L), högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen från de bästa kinesiska bilarna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen ID.7 Tourer Pro S som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd tack vare lågt luftmotstånd
+ tyst även på grov asfalt
+ 19-tumshjul håller vägbullret på rimlig nivå
+ väl avvägd fjädringskomfort
+ väldigt rymlig kupé
+ stort baksäte, särskilt benutrymmet
+ stort, djupt och lättlastat bagageutrymme med låg tröskel
+ utrymme under lastgolvet
+ lastnät
+ delbart baksäte
+ genomlastningslucka
+ bra kombiversion
+ ”harmonisk silhuett”
+ snäv vändradie och därmed smidig i stadstrafik
+ finns även med fyrhjulsdrift (GTX) men då med kortare räckvidd
+ bra Infotainmentsystem
+ bra förarmiljö med fin avvägning mellan fysiska knappar och digitala funktioner
+ batteriförvärmning
+ värmepump

På minussidan:
– dyr, särskilt med stora batteriet
– kort nybilsgaranti, två år
– bakhjulsdrift inte optimal på vintern
– vissa menyer kräver några för många tryck

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på VW ID.7 Tourer Pro S bra men dyr!

Testet publicerades på webbplatsen för Gröna Mobilister 13 oktober 2025.

Foto: Volkswagen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *