Hur står sig uppgraderingar av befintliga elbilar, som fått bra omdöme? Nya Tesla Model Y med bakhjulsdrift är en sådan, och omdömet är mycket gott. Nästa allt som fallerade på den gamla bilen är åtgärdat, men så var det det här med Elon Musk och en påtaglig försämring genom att den inte längre har radar.
Tesla startade som ett renodlat elbilsmärke.
Tesla Model Y i uppdaterade versioner, kallade Juniper, finns för leverans i Sverige sedan början av 2025.
Ägare är amerikanska Tesla, med dominerande ägare Elon Musk.
Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i Berlin, Tyskland.
Tesla Model Y bygger på en renodlad elbilsplattform, Tesla Model 3/Y-plattformen.
Den delar plattform med den mindre och tidigare modellen, Tesla Model 3.
Tesla Model Y finns i fyra versioner i Sverige: bakhjulsdrivna Tesla Model Y RWD med räckvidd på 5 mil och Tesla Model Y Long Range RWD med räckvidd på 62,2 mil samt fyrhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range AWD med räckvidd på 60 mil och Tesla Model Y Performance AWD med räckvidd på 58 mil. Nästan allt ingår i bilarna, så det är inte relevant att prata om olika utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om Tesla Model Y Long Range RWD.
Skillnaden mellan Tesla Model Y RWD och Tesla Model Y Long Range RWD handlar inte längre om motorstyrka, vridmoment och liknande, utan nästan enbart om räckvidd, och Tesla Model Y RWD har bra räckvidd.
Tesla Model Y hör till kategorin relativt billiga elbilar, men alla utom instegsversionen, Tesla Model Y RWD, kostar över 550 000 kronor.
Tidningen Vi Bilägare har testat Tesla Model Y Long Range RWD i en jämförelse med Škoda Enyaq 85X Sportline Edition och Zeekr 7X Long Range RWD. Tesla vinner testet, får 20 av 25 poäng mot 19 för Škoda och 17 för Zeekr. Tesla får på en femgradig skala fyra poäng för körkänsla, tre för ekonomi, tre för komfort, fem för säkerhet och fem för miljö. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Tesla som mycket bra.
Vi Bilägare säger om Tesla Model Y Long Range RWD i en sammanfattning: ”Uppdateringen av Tesla Model Y har resulterat i en avsevärt mycket bättre bil. […] Fördelarna i form av generösa utrymmen, fina prestanda, låg förbrukning och ett sällsynt smidigt umgänge i vardagen består. Totalekonomin är också ett starkt kort, Tesla ger mycket för pengarna. Stödsystemen har tyvärr fortfarande allvarliga brister. Valet att enbart förlita sig på kamerabaserad teknik utan stöd av radar eller ultraljudssensorer fungerar helt enkelt inte tillfredsställande.”
Vi har skrivit 20 artiklar på Jörgensval.se om Teslas elbilar, där den sista med länk är Tesla X klarar inte konkurrensen(241204).
Svenska Dagbladet har testat äldre Tesla Model Y: Tesla Model Y RWD, som vi skrev om i artikeln Tesla med prisvärd Y RWD (230610), där den får motsvarande 21,5 av 25 poäng; versionen Performance, som vi skrev om i artikeln Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (220922), där den får motsvarande 21 av 25 poäng; Tesla Model Y Long Range AWD, som vi skrev om i artikeln Tesla Y bra val (211126), där den får motsvarande 19,5 av 25 poäng.
Bilen är, enligt Tesla, en suv. Den uppfyller suv-kraven i sin fyrhjulsdrivna version men inte den som ingår i testet. I övrigt uppfyller den suv-kraven: dragkrok med rejäl dragvikt (har 1 600 kilogram), markfrigång (cirka 17 centimeter), kraftfull motorstyrka, plats för fem personer, rejält bagageutrymme, hög sittställning och terrängfordonsegenskaper.
Garantier: nybil fyra år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack åtta år, vägassistans fyra år och batteri åtta år.
Pris för Tesla Model Y RWD är 539 990 kronor, Tesla Model Y Long Range RWD 627 990 kronor, Tesla Model Y Long Range AWD 614 170 kronor och Tesla Model Y Performance AWD 729 990 kronor.
Vi Bilägare har två direkta konkurrenter till Tesla Model Y Long Range RWD, som Tesla mötet i testet: Škoda Enyaq 85X Sportline Edition, ”När det gäller komfort slår ingen Skoda men den känns inte lika modern som konkurrenterna. Interiören har betydande inslag av billig plast och räckvidden blir i det testade utförandet kortare än för de andra. Bra förarmiljö och bra strålkastare men kortast räckvidd.”; och Zeekr 7X Long Range RWD, ”Zeekr är en av de mest attraktiva kinesiska bilmodellerna på den svenska marknaden. Med sin ultrasnabba laddning, långa räckvidd och extremt rymliga och lättillgängliga baksäte borde den tilltala många. Bagageutrymmet är dock inte i paritet med resten.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Volkswagen ID.4 GTX och Volvo XC40/C40.

Jag saknar en del på Tesla Model Y Long Range RWD: radar eller ultraljudssensorer, ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning (V2G), instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning, Apple carplay och Android auto, högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y Long Range RWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra komfort
+ billig per mil
+ lättanvänt menysystem
+ bra röststyrning
+ godkända bromsar och undanmanöverprov
+ billiga reservdelar
+ dragkrok ingår
+ medieskärm i baksätet
+ stilren interiör med snygga material
+ stort bagageutrymme
+ stort fack under lastgolvet
+ mycket rymlig frunk
+ automatiska växelväljare fungerar överraskande bra
+ bra förvaring i mittkonsolen
+ bra långfärdsbil
+ bra styrning
+ underhållande att köra
+ bra för barnfamiljer
På minussidan:
– antydan till vindbrus i högre hastigheter
– brister i rostskyddet
– ingen Apple carplay och Android auto
– hög försäkringskostnad
– ingen instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning
– sidospeglar kan bara justeras via pekskärmen
– inga krokar att hänga matkassar i
– alla klimatfunktioner styrs via pekskärmen
– dålig snabbladdning jämfört med Zeekr
– dåliga självkörande funktioner
Tesla Model Y Long Range RWD får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Vi Bilägare nummer 13, 2025 (bakom betalvägg).
Läs hela artikeln på Tesla Y med bra uppgradering!
Foto: Tesla