Jag skriver inte om elbilar, som kostar mer än 549 999 kronor. Men det finns undantag, BYD Tang Flagship är ett sådant, eftersom den har tre sätesrader.

Kinesiska BYD Tang Flagship är direkt konkurrent till Kia EV9, Tesla Model X, Volvo EX90 och ett fåtal andra bilar med tre sätesrader och sju sittplatser.

BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, ”egen” batteriteknik litiumjärnfosfat, stor tillverkning av batterier åt andra märken och produktion av det mesta som en bil består av. Dessutom tillverkar BYD elbussar, ellastbilar och solpaneler.

För den som undrar betyder BYD ”build your dreams”, ”bygg dina drömmar”.

BYD har sex modeller på den svenska marknaden: BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Han, BYD Tang och BYD Seal U.

BYD Tang bygger på samma elbilsplattform, e-Platform 2.0, som BYD Han. BYD Tang kom redan 2021 om var då, vid sidan av Tesla Model X, ensam om att erbjuda en sjusitsig elbil. Nu kommer BYD Tang i en uppdaterad version. Men nu finns det flera konkurrenter.

BYD Tang finns i en version i Sverige: BYD Tang Flagship, som denna artiklar handlar om.

BYD har kinesiska ägare och är i huvudsak byggt i Kina, men BYD har fabriker i Ungern och Turkiet.

Dagens industri har testat BYD Tang Flagship. Den ger bilen dåligt betyg, ett ”tummen ner”. Den får 16 av 25 poäng, där tidningen delar ut betyg i olika kategorier. Den får inte högsta betyg i någon kategori (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, komfort, ekonomi och bilkänsla.

Dagens industri summerar i rubriken: ”Ojämna sjusitsaren hamnar i skuggan”.

Jag har skrivit tolv artiklar om BYD på Jörgensval.se, där den senaste med länk är BYD Seal tveksamt val (240317).

Många kallar sina bilar suv. BYD Tang Flagship uppfyller suv-kraven: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög markfrigång (150 millimeter), dragkrok med rimligt hög dragvikt (1 500 kilogram), rejält bagageutrymme och plats för fem personer (i detta fall sju).

Garantier: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

Pris för BYD Tang Flagship 799 900 kronor. Finns inga tillvalspaket.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till BYD Tang Flagship: Kia EV9, ”Högre komfort, laddar snabbare, mer komplett.”; Volvo EX90, ”En av de mest bekväma bilar vi har kört. Dock högre pris.”; VW ID Buzz, ”Kul retrodesign och bra lastutrymme”.

Jag ser ytterligare en konkurrent: Tesla Model X.

Jag saknar en hel del på BYD Tang Flagship: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), snabbare laddning, förvärmning av batteriet, uppgifter om serviceintervall och garantier.

I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Tang Flagship som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra räckvidd
+ snabb laddning, men inte som konkurrenternas
+ bra sittkomfort i framsätena
+ låg ljudnivå
+ snabb acceleration
+ motorstark

På minussidan:
– betydligt sämre räckvidd än angivet
– betydligt sämre snabbladdning än angivet
– betydligt sämre snabbladdning än BYD med snabbladdning på 1 000 kW
– hög förbrukning
– ingen höj- och sänkbar passagerarstol
– obekvämt baksäte
– oklar logik i menysystemen
– få knappar och reglage
– dåliga stötdämpare

BYD Tang Flagship får 16 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på BYD Tang håller inte måttet!

Testet publicerades i Dagens industri 2 maj 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BYD