Franska Citroën levererar den billigaste elbilen i Sverige, men ska man ha Citroën ë-C3 i versionen Aircross och med rimlig utrustning, blir den lika dyr som många andra elbilar.
Citroën ë-C3 Aircross har ett suv-inspirerat formspråk. Men den är ingen suv, trots marknadsföring. Bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, terrängfordonsegenskaper, hög sittställning och dragkrok med rejäl dragvikt (1 500 kilogram). Den uppfyller suv-kraven på stort bagageutrymme, hög markfrigång (178 millimeter) och plats för fem personer.
Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002. Den finns som både bensin-, hybrid- och elbil. Det betyder att elbilen bygger på en kombinationsplattform, Smart Car Plattform, och inte Stellantiskoncernens CMP-plattform eller annan renodlad elbilsplattform, med de fördelar detta innebär.
Citroën ë-C3 Aircross byggs i Stellantis fabrik i Trnava, Slovakien, och i Kragujevac, Serbien.
Citroën ë-C3 Aircross finns i en version. Till detta kommer på den svenska marknaden olika utrustningspaket, men otydligheten är stor: You (standardpaket), Plus/Pack Plus och Max. Den här artikeln handlar Citroën ë-C3 Aircross Max.
Auto Motor & Sport har en omfattande test av Citroën ë-C3 Aircross Max. Bilen får 4 av 5 poäng, med tio delbetyg på en tiogradig skala: toppbetyg (5 poäng) inte i någon kategori; näst högsta betyg (4,5 poäng) komfort och bagageutrymme; högt betyg (4 poäng) kupéutrymme och säkerhet; över medelbetyg (3,5 poäng) miljö & energi och kvalitet & garanti; medelbetyg (3 poäng) vardagskörning, teknik och ekonomi; under medelbetyg (2,5 poäng) inte i någon kategori; lågt betyg (2 poäng) aktiv körning. Vi tolkar testet som ”tummen upp”.
Auto Motor & Sport säger i rubriken ”Svensk idyll med Citroën” och summerar att ”Citroën ë-C3 Aircross är en bra stads-suv”.
Dagens Nyheter har testat Citroën ë-C3 Aircross, som vi skrev om i artikeln Citroën ë-C3 Aircross Max bra (250330), där bilen fick 18 av 25 poäng.
Vi har skrivit åtta artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Citroën ë-C3 Max dåligt val (250717).
Här är fakta om Citroën ë-C3 Aircross Max:
√ Liten halvkombi, av tillverkaren kallad suv-crossover.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 125 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 32 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW (tillval).
√ Ingen plug & charge men autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) brutto 46 kilowattimmar, kWh, och netto 44 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,8 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 30 mil WLTP.
√ Toppfart 135 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 12,9 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 429 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 601 kg.
√ Bakre lastutrymme 460 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten cirka 1 200 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 350 kilogram.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 440 x 180 x 166 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Sannolik serviceintervall 3 000 mil eller ett år.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Citroën ë-C3 Aircross You från 334 900 kronor, för Citroën ë-C3 Aircross Plus/Pack Plus från 359 900 kronor och Citroën ë-C3 Aircross Max från 384 990 kronor.

Auto Motor & Sport nämner inga uttryckliga konkurrenter till Citroën ë-C3 Aircross.
Till konkurrenterna hör rimligen: BYD Atto 2, BYD Dolphin, Citroën ë‑C3, Huyndai Inster Advanced, Kia EV3, MG ZS EV, Mini Aceman, Opel Frontera EV, VW ID.3, Škoda Elroq, Smart #1 och Volvo EX30.
Jag saknar en hel del på Citroën ë-C3 Aircross: ström från bilen/batteribank (V2L), kraftfull motorstyrka, lastutrymme under huven (frunk) om än bara för laddkabel, nätuppdatering (OTA), dragkrok med högre dragvikt, snabbare snabbladdning samt version med längre räckvidd och fyrhjulsdrift om Citroën ska kalla bilen suv.
I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C3 Aircross Max, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mjuk fjädring
+ bra komfort men få sittpositioner
+ bra kupéutrymme
+ bra sittmiljö
+ bra baksätesutrymme
+ stort bagageutrymme
+ utrymme under lastgolvet (durken)
+ hög säkerhet men inte Euro NCAP-testad
+ fungerande teknik
+ mycket bra kvalitet
+ prisvärd, även om önskvärda tillägg gör den dyrare
+ snabb snabbladdning
+ kvalitet
+ klarar av långa sträckor
+ bra farthållare och filhållningsassistent
+ mycket bra stadskörning
+ mycket knappar och reglage
+ enkel klimatkontroll
På minussidan:
– dålig i aktiv körning
– dålig bakåtsikt
– relativt hög förbrukning
– stolar med få inställningsmöjligheter
– tar kurvor dåligt
– ingen luftkonditionering i baksätet
– dålig utrustningsnivå på basmodellen
– kort räckvidd
Citroën ë-C3 Aircross Max får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i Auto Motor & Sport, nummer 9, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Citroën
Artikeln publicerad 1 augusti 2025