De europeiska biltillverkarna är satt under mycket stark press från kinesiska producenter och nu också från USA:s Donald Trump. Kanske är Stellantis med Citroën ë-C3 ett sätt möta åtminstone kineserna med både billiga och bra elbilar.
Citroën levererar med ë-C3 en rimligt bra elbil. Citroën kallar bilen ”den första prisvärda europeiska elbilen”.
Tillverkaren säger att Citroën ë-C3 är en suv. Det är den inte. Bilen är en halvkombi, som saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rejäl dragvikt. Den uppfyller suv-kraven genom att ha plats för fem personer, ha stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång.
Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002. Den finns som både bensin-, hybrid- och elbil. Det betyder att elbilen bygger på en kombinationsplattform (STLA Smartcar) och inte en renodlad elbilsplattform, med de fördelar detta innebär.
Citroën ë-C3 finns i två versioner: instegsversionen kallad You och maxversionen kallad Max. Till detta kommer Citroën ë-C3 Aircross med tre utrustningspaket: You, Plus och Max. Den här artikeln handlar om Citroën ë-C3 Aircross Max.
Dagens Nyheter har testat Citroën ë-C3 Aircross Max och ger den 18 av 25 poäng. Därmed ger tidningen bilen godkänt betyg. DN ger delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö, komfort och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper och säkerhet. Bilen är inte testad i Euro NCAP, vilket rimligen drar ner betyget.
Dagens Nyheter säger i rubriken: ”Citroën C3 Aircross – kompakt komfort till lågt pris”. I summeringen säger tidningen: ”Ë-C3 Aircross är utan tvekan en exceptionellt prisvärd elbil”, som “kommer att bidra till att många för första gången kommer att välja 100 procent eldrift”. Tidningen är dock otydlig med vad som skiljer Citroën ë-C3 Aircross Max från Citroën ë-C3 Max.
Dagens Nyheter har tidigare testat Citroën ë-C3 Max och gav den 18 av 25 poäng, vilket vi skrev om i artikeln Citroën ë-C3 Max prisvärd (240803). Högsta växeln har efter DN också testat Citroën ë-C3 och gav den 4,5 av 5 poäng, vilket motsvarar 22,5 i DN:s betygsskala, Citroën ë-C3 – billig och bra (241223).
Vi har skrivit sex artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Citroën ë-C3 – billig och bra (241223).
Här är fakta om Citroën ë-C3 You, Citroën ë-C3 Max och Citroën ë-C3 Aircross Max:
√ Halvkombi, av tillverkaren kallad suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 120/120/125 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 32 minuter.
√ Växelströmsladdning 7,4/11/11 kW.
√ Har autocharge men inte plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/LFP) brutto 45 kilowattimmar, kWh, och netto 44 kWh.
√ Blandad körning 1,86/1,86/1,82 kWh per mil WLTP (olika uppgifter förekommer).
√ Räckvidd 32,6/32,6/30 mil WLTP.
√ Toppfart 135/135/145 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11,5/11,5/9,7 sekunder.
√ Tomvikt 1 491/1 491/1 504 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 494/494/601 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 310/310/460 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 200/1 200/1 600 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 550/550/350 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 402/440 x 176/180 x 158/166 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Liten instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Serviceintervall sannolikt 3 000 mil.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Citroën ë-C3 You från 299 990 kronor, för Citroën ë-C3 Max från 344 990 kronor och för Citroën ë-C3 Aircross Max från 384 990 kronor. Det mesta ingår i respektive pris.
Dagens Nyheter nämner två uttryckliga konkurrenter till Citroën ë-C3 Aircross: Peugeot e-2008, ”Precis som C3 Aircross en kompakt bil med fina köregenskaper. Designen är till Peugeots fördel, medan komfortmatchen går till Citroën”, från 369 900 kronor; och Volkswagen Tiguan eHybrid, ”Tiguan är en rymlig och väl beprövad konkurrent. I dagsläget finns den inte i sjusitsigt utförande, men snart kommer syskonet Tayron med just det”, från 475 900 kronor.
Rimligen finns också andra konkurrenter.

Jag saknar en del på Citroën ë-C3 Aircross Max: ström från bilen/batteribank (V2L), lastutrymme under huven (frunk) om än bara för laddkabel, nätuppdatering (OTA), dragkrok med högre dragvikt, batteriförvärmning och längre räckvidd som tillval.
I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C3 Aircross Max, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ prisvärd
+ bra åkkomfort
+ smidigt format
+ ”formspråk som för tankarna till större suvar”
+ intuitiv förarmijö
+ stor och tydlig skärm
+ bra avvägning mellan manuella och digitala reglage
+ ”minisuv för användning i närområdet”
+ exceptionellt bekväma säten
+ mycket bra fjädring, varken stötig eller gungig
+ generöst bakutrymme i baksätet
+ rapp och precis styrning
+ bra backkamera som gör det lätt att fickparkera
På minussidan:
– dålig bakåtsikt
– irriterande missljud
– påtagligt vindbrus i farter över 100 km/t
– enkel inredning, bitvis plastig
– ingen långfärdskryssare
Citroën ë-C3 Aircross Max får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 29 mars 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Citroën
Artikeln publicerad 30 mars 2025