Citroën ë-C3 Max prisvärd

Kan europeiska biltillverkare bygga billiga elbilar? Ja, nya Citroën ë-C3 visar att det är möjligt. Citroën levererar en rimligt bra elbil som i extrautrustad version kostar 344 990 kronor.

Citroën ë-C3 är en framhjulsdriven bil, som inte gör anspråk på att ha vare sig lång räckvidd, vara speciellt snabb eller vara en suv. Formspråket – stor vindruta, kort och platt huv, brant bak och hög markfrigång – är dock suv-inspirerat. Men någon suv är det inte, trots marknadsföring, för den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rejäl dragvikt, även om den har hög markfrigång och rymmer fem personer. 

Framför allt är bilen billig: nya Citroën ë-C3 är Sveriges billigaste elbil, från 299 990 kronor. Citroën kallar bilen ”den första prisvärda europeiska elbilen”. 

Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002. Den finns som både bensin-, mildhybrid- och elbil. 

Citroën ë-C3 finns i två versioner: instegsversionen kallad You och högre nivån kallad Max. Den här artikeln handlar om Citroën ë-C3 Max.

Dagens Nyheter har testat Citroën ë-C3 Max. Den ger bilen ett rimligt högt betyg,18 av 25 poäng. Den får högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort och ekonomi, medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och lågt betyg (två poäng) i säkerhet.

Dagens Nyheter prisar på många sätt bilen, med viss reservation för säkerheten: ”Redan när eldrivna C3 kom på tal för ett år sedan stod det klart att kapad prisbild var i fokus men att bilen skulle leverera precis det som kunder förväntar sig. Jag måste säga att att man har överträffat målet – dock med säkerheten som frågetecken.”

Jag har skrivit fyra artiklar om Citroëns elbilar på Jörgensval.se: Citroën ë-C4 X dålig elbil (18 september 2023), Citroën ë-C4 X ”pinsamt dålig” (2 februari 2023), Citroën med ”mjuk” elsuv (13 januari 2022) och Citroën utmanar Volkswagen (5 december 2021). 

Här är fakta om Citroën ë-C3 Max.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 120 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntas inte få högsta säkerhetsbetyg i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 20–80 procent på 26 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Har inte Plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP) på 45 kilowattimmar, kWh, brutto och 44 kWh netto.
√ Förbrukningen blandad körning 1‚86 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32 mil WLTP.
√ Toppfart 135 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 416 kilogram.
√ Bagageutrymme 310 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten: 1 200 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 550 kilogram, kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Relativt få förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Citroën ë-C3 Max från 344 990 kronor. Det mesta ingår i priset.

Dagens Nyheter nämner inga konkurrenter till Citroën ë-C3 Max.

I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C3 Max, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra fjädringskomfort
+ billig
+ ”bantad på rätt saker”
+ stolar och ratt med värme
+ automatisk klimatanläggning
+ backkamera
+ elmanövrerade fönster bak
+ delbart baksäte
+ tjock stoppning i stolarna
+ bra avvägning mellan analoga och digitala reglage
+ funktionell
+ bra runtomsikt

På minussidan:
– ”otryggt uppträdande”
– låg toppfart och acceleration
– ”säkerhet ej i fokus”
– vägljud och vindbrus i högre hastigheter
– ingen adaptiv farthållare
– begränsad sikt bakåt
– dåligt med plats i baksätet

Citroën ë-C3 Max får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 3 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Citroën

Artikeln publicerad 3 augusti 2024