Renault 4 E-Tech finns snart på den svenska marknaden. Dess fossila föregångare är känd som ”Laban”, men den nya elbilsversionen är en helt ny bil, där vissa designmoment påminner om bensinversionen.
Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic, Renault 5 och nu senast Renault 4, som snart kommer till Sverige,
Renault 4 har en lång historia. Den är Renaults mest sålda bil någonsin, har sålt över åtta miljoner bilar globalt och är fjärde mest sålda bilen genom tiderna i Europa. Renault 4 E-Tech Electric är exempel på det tillverkaren kallar ”retro-futurism”, gamla modeller (Renault 4) i modern eltappning, som fångar köpare på nostalgi och känslor. I Sverige var Renault 4 känd som ”Laban”.
Renault 4 E-Tech Electric byggs på ren elbilsplattform, AmpR Small, i Maubeuge, Franrike. Renault tillverkar det mesta i Frankrike eller Europa: batterierna i Douai och elmotorn i Cléo. Cirka 75 procent av leverantörerna finns på högst 30 mils avstånd från fabriken. Renault marknadsför bilen som en i högsta grad europeisk bil.
Renault 4 E-Tech, som den vanligen kallas, finns i två varianter: Urban Range med batteri på 40 kilowattimmar (kWh) och 122 hästkrafter samt Comfort Range med 52 kWh-batteri och 150 hk. Det finns tre utrustningsnivåer: Evolution, Techno och Iconic. Denna artikel handlar om Renault 4 E-Tech Comfort Range, oklart vilken utrustningsnivå, som Dagens industri testat.
Enligt tillverkaren är Renault 4 E-Tech en liten halvkombi och ingen suv. Den uppfyller dock flera suv-krav: stort bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (181 millimeter).
Vi har skrivit 18 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Renault 4 E-Tech godkänd (250612).
Dagens industri har gjort en test av Renault 4 E-Tech Comfort Range och ger den 17 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som neutralt, varken tummen upp eller ner, även om tidningen verkar imponerd av bilen. Dagens industri ger delbetyg i sina tester: högsta betyg (fem poäng) inte i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i komfort, ekonomi och säkerhet.
Dagens industri sammanfattar sin uppfattning om bilen i rubrik, ”Laban laddar för comeback”, och artikeltext, ”… den kan med fog fortfarande kallas för blåjeansbil – enkel, praktisk och folklig”.
Teknikens Värld har testat Renault 4 E-Tech Electric Comfort Range i vad tidningen kallar ”Provkörd”, som vi skrev om i Renault 4 E-Tech godkänd (250612); den får inga poäng, men vi tolkar omdömet som godkänt.
Här är fakta om Renault 4 E-Tech Urban Range respektive Comfort Range:
√ Liten halvkombi, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 122/150 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 80/100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 32/33 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 43/55 kilowattimmar, kWh, och netto 40/52 kWh.
√ Blandad körning 1,51/1,56 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 30/40,9 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 9,2/8,2 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 449/1 462 kilogram.
√ Maxlast med förare 385/518 kg.
√ Bakre lastutrymme 420 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 405 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken) 55 l.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 415 x 181 x 157 centimeter.
√ Relativt många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt 3 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Renault 4 E-Tech är inte klart men troligen för Urban Range från cirka 320 000 kronor och Comfort Range från cirka 340 000–370 000 kronor.
Jag saknar en del på Renault 4 E-Tech: större räckvidd för den dyrare versionen eller ny tredje version, snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), högre maxvikt och bättre krockskydd.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Renault 4 E-Tech Urban Range: BYD Atto 3, ”Rolig design från kinesisk utmanare.”; Citroën ë-C4, ”Bekvämlighet på el i budgetklass.”; Cupra Born, ”Sportigare och tuffare från VW-koncernen.”
Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar: BYD Atto 2, Citroën ë-C3, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Ford Puma Gen-E, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia Niro EV, Lynk & Co 02, MG ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech Electric, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3 och Zeekr X.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 4 E-Tech Urban Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”bekväm och trevlig” körning
+ stort bagageutrymme
+ elektrisk baklucka
+ baguettebehållare (tillval)
+ hög grad av europeiska komponenter
+ låg vikt
+ accelerationen räcker
+ låg förbrukning, som stämmer med de officiella siffrorna
+ enkelt stänga av ljudet för fortkörningsvarning
+ fysiska knappar för en hel del
+ stort bagageutrymme
+ ingen lasttröskel
+ löstagbar låda under lastgolvet
+ högra stolen kan fällas helt, vilket skapar ett långt och lättlastat utrymme
+ bra baksäte för att vara kompakt bil
+ mjuk och ryckfri enpedalskörning
+ bra röststyrning med Google
+ batteripaket som räddningstjänsten enkelt ska komma åt att släcka vid eventuell brand
+ ”enkel, praktisk och folklig”
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– slö i körläge eko
– knöligt byta mellan körlägen
– dålig sikt bakåt
– dålig backkamera
– Renaults röststyrning Rino fungerar inte
– brister i säkerhet (4 av 5 poäng i Euro NCAP)
– trång mittplats i baksätet
Renault 4 E-Tech Urban Range får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 13 juni 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Renault
Artikeln publicerad 13 juni 2025