Trots regeringens och Tidölagets agerande mot elfordon, fortsätter de att växa i Sverige. Per 31 juli 2025 har Sverige närmare 740 000 elfordon. Enbart under årets sju första månader registrerades 103 693 laddbara fordon i Sverige, visar statistik från branschorganisationen Power Circle.
Regeringen har starkt underminerat elbilstillväxten genom radikalt sänkt reduktionsplikt – som gjort bensin- och dieselpriserna lägre – samt slopad klimatbonus för elbilar. Trots det ser vi ett fortsatt segertåg för elfordon.
Power Circle håller koll på utvecklingen av laddbara fordon och laddpunkter. Till laddbara fordon hör personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar, bussar och motorcyklar; de flesta är renodlade elfordon, men statistiken omfattar också laddhybrider. Power Circle gör en uppdelning av laddstationer i laddpunkter för destinationsladdning och snabbladdning.
Den 31 juli 2025 uppgår antalet laddbara personbilar i Sverige till 698 452 stycken, lätta lastbilar 32 470, tunga lastbilar 1 370, bussar 2 104 och motorcyklar 3 356.
De senaste tolv månaderna har nyregistreringen av laddbara fordon ökat med 14 procent.
Andelen nyregistrerade laddbara personbilar ökade mellan januari och juli från 54 procent 2024 till 60 procent 2025.
Elbilar blir allt vanligare. I dag utgör 14 procent av personbilsflottan av laddbara fordon.
Antalet publika laddstationer uppgår till 8 673 stycken med totalt 56 600 laddpunkter. Av dessa är 9 033 snabbladdare och 47 567 destinationsladdare. Totalt ger dessa en batterikapacitet på 18 100 megawattimmar (MWh).
Dessa fakta är en del av statistikdatabasen ”ELIS – Elbilen i Sverige”.

– Laddinfrastrukturen har utvecklats väldigt snabbt på senare år. Även om det är viktigt att den utvecklingen fortsätter blir det också nu allt viktigare att den laddinfrastruktur som sätts upp är ändamålsenlig. Med rätt typ av laddning på rätt av plats kan vi få ett bättre nyttjande av laddinfrastrukturen, säger Hampus Thuresson, statistikansvarig på Power Circle.
Trots regeringens motstånd mot elfordon, ligger Sverige fortsatt över genomsnittet inom Europeiska Unionen (EU), när det gäller nyregistrerade, laddbara personbilar. Men två nordiska länder ligger i topp: Norge har 91 procent nyregistrerade rena elbilar under första kvartalet 2025, Danmark 65 procent och Sverige 34 procent.
Jörgen Bengtson
Bild: Power Circle