Få billiga bilar på e-bilsmässa

Ecar Expo, Europas största elbilsmässa, slutar i dag. Stockholmsmässan i Älvsjö är ny plats för denna elbilsmässa, som tidigare höll till på Friends Arena i Solna.

Jag tillbringade två dagar på Ecar Expo (5 april) och Ecom Expo (3 april), som främst fokuserar på lastbilar, långtradare och grävmaskiner.

Ecar Expo (4–6 april 2025) är Europas största elbilsmässa.

Mycket eldrivet
För Ecar Expo var detta tionde året. Så länge har elbilar varit kommersiellt intressanta. Jämfört med förra året är ytan 50 procent större, nästan 20 000 kvadratmeter. Tillväxten fortsätter alltså.

Tre slutsatser efter en fullmatad dag på elbilsmässan Ecar Expo, med besök både i montrar och på seminarier, är följande:

• Utbudet av eldrivna fordon var stort. Mässan hade massor av eldrivna personbilar, sportbilar, mikrobilar, historiska fordon, transportbilar (lastbilar, flakbilar och pickuper), cyklar, transportcyklar, mopeder, motorcyklar, vattenskotrar, båtar och snöskotrar. Dessutom fanns mängder av tillbehör som taktält och boxar, laddinfrastruktur och försäkringsbolag, bilföreningar och bilar som var ombyggda till eldrift. Före och delvis parallellt med Ecar Expo var mässan Ecom Expo.

• Utbudet av billiga elbilar var litet. Jag har från och med 2025 satt en övre gräns för att skriva om vanliga elbilar, 549 999 kronor. Få elbilar kvalade in i denna kategori. Det är fortfarande dyrare elbilar som dominerar. En enda bilkategori lyste helt med sin frånvaro: husbilar.

• Några få större bilmärken var inte närvarande, främst Citroën, Peugeot och Volvo.

Här är ett nyutvecklat taktält av Thule, ett av många tillbehör på elbilsmässan Ecar Expo.

Gott om premiärer
Elbilsmässans attraktivitet visade sig i storlek, besökare och bilpremiärer. Det fanns några få laddhybrider, men eftersom min bevakning alltid har varit på rena elfordon, fortsätter jag med det.

Drygt dussinet elbilar hade premiär på Ecar Expo. En del var förseriebilar eller konceptbilar, som alltså inte är exakt den bil som sedan kommer i produktion.
• Cadillac Optiq
• Hyundai Ioniq 9
• Hyundai Inster Cross
• Lynk & Co 02
• Lotus Evija
• Mazda6e
• Renault 4 E-Tech
• Renault Trafic E-Tech
• Smart #5
• Suzuki e Vitara
• Tesla Mode Y (Juniper)
• VW e-Transporter
• VW ID. GTI Concept
• Zeekr 7X

Renault 4 E-Tech var en av få billiga elbilar på elbilsmässan Ecar Expo.

Av dessa premiärbilar finns följande för maximalt 549 999 kronor:
Hyundai Inster Cross, från 299 900 kronor
Lynk & Co 02, från 433 995 kronor
Mazda6e, från 499 500 kronor
Renault 4 E-Tech, från 349 000 kronor
VW ID. GTI, från cirka 450 000 kronor (ej prissatt)

Renault Trafic E-Tech och VW e-Transporter är transportbilar. Suzuki e Vitara hybridbil.

Husbilar kommer
Hur är det då med husbilar?

De kommer, men ännu finns inte lämpliga skåpbilar att göra så kallade plåtisar av eller flakbilar att bygga ”hus” på. Det finns med andra ord inte lämpliga chassin. Sedan tillkommer andra utmaningar som batteristorlek, vikt och lastkapacitet för vanligt B-körkort, kostnader och laddinfrastruktur.

Detta kommer jag att skriva om senare.

Nu får vi lyssna på vad Volkswagens representant sa i ett seminarium på Ecar Expo på min fråga om när elhusbilar kommer:

– Är på G. Vi bygger modell på Crafter, sa Markus Ostermaier, märkeschef för Volkswagen Transportbilar i Sverige.

En representant för Renault bekräftade i montern att till hösten kommer ett chassi lämpligt för husbilar.

Även Ford har lämpligt chassi.

Text och foto:
Jörgen Bengtson