Fiat Grande Panda med el

Fiat är ett stort märke i Sydeuropa och kommer nu med en riktigt billig elbil, som ska kvala in i gruppen elbilar kring 300 000 kronor. Dock har den ännu inte fått något svenskt pris.

Billigaste elbil i Sverige i dag är Citroën ë-C3 och Hyundai Inster, som både har startpris på 299 990 kronor. I samma grupp hoppas nya Fiat Grande Panda kvala in. I branschen talar man om bilar under 25 000 euro, exklusive skatter. Det blir strax under 350 000 kronor i Sverige.

Panda är en nytolkning av den klassiska bilen Fiat Panda från 1980, vilket man ser i design och olika detaljer. Fiat firar i år 125 år som bilmärke, vilket gör det till ett av världens äldsta.

Italienska Fiat Grande Panda delar den nya plattformen Stellantis Smart Car med med sina många syskon i Stellantiskoncernen; den är dock inte helelektrisk, utan Fiat Grande Panda finns även som laddhybrid. Det är första elbilen med nya elbilsplattformen, som Fiat tillverkar i Europa (Serbien).

Fiat Grande Panda finns i en modellversion på 113 hästkrafter, batteri på 44 kilowattimmar (kWh) och räckvidd på 32 mil. Till dessa kommer olika utrustningspaket, där toppversionen är La Prima. Den här artikeln handlar om Fiat Grande Panda La Prima.

Fiat utlovar också en fyrhjulsdriven Grande Panda, dock oklart när och med vilka specifikationer.

Vi har haft sju artiklar om Fiats elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Fiat 600e ganska bra elbil (231209).

Dagens Nyheter har testat Fiat Grande Panda La Prima. Bilen får 17 av 25 poäng, vilket vi tolkar som godkänt men inte mer. Tidningen ger delbetyg, där bilen inte får högsta betyg (fem poäng) i någon kategori men näst högsta (fyra poäng) i miljö och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, säkerhet och komfort. Det låga betyget i säkerhet är för att bilen inte är testad i Euro NCAP.

Dagens Nyheter summerar i rubriken hur den ser på bilen: “Billig elbil med maxad design”. På ett annat ställe skriver tidningen att grundmodellen ”kan bli Sveriges billigaste elbil och ett bevis på att billiga bilar mycket väl kan vara roliga”.

Många kallar sina bilar suv, även om de inte är det, som Grande Panda La Prima. Bilen uppfyller inte suv-kraven: fyrhjuldrift, kraftfull motorstyrka, hög markfrigång och dragkrok med rimligt hög dragvikt. Den uppfyller suv-kraven i två avseenden: rejält bagageutrymme för sin storleksklass och plats för fem personer.

Här är fakta om Fiat Grande Panda La Prima.
√ Fiat kallar bilen kompaktsuv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 122 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 32 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Har autocharge men inte plug & charge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/LFP) på brutto 44 kilowattimmar, kWh, och netto 43,8 kWh.
√ Blandad körning 1,68 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32 mil WLTP.
√ Toppfart 132 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 470 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 549 kg.
√ Bakre lastutrymme 361 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 315 l.
√ Inget utrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 550 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 400 x 176 x 157 centimeter.
√ Begränsat antal förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolik 3 000 mil.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Fiat Panda är ännu inte klart, men sannolikt cirka 350 000 kronor för Fiat Grande Panda La Prima. Det är oklart om den kommer med billiga tillvalspaket, som gör att priset hamnar under 300 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Fiat Grande Panda La Prima: Citroën ë-C3, ”Byggd på samma plattform som Grande Panda. Känns mer avskalad invändigt och har snäppet mindre bagageutrymme. Högre markfrigång”, och Renault 5 E-Tech, ”Årets Bil i Europa 2025. Samma storleksklass som Grande Panda men mindre bagageutrymme. Finns i sportigt utförande i form av Alpine A290.”

Jag saknar en del på Fiat Grande Panda La Prima: lastutrymme under huven (frunk), värmepump, förvärmning av batteriet, nätuppdatering (OTA) och lägre pris på bilen med tillvalspaket som ger bilen rimlig funktionalitet.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat Grande Panda La Prima som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”kul design”
+ stort bagageutrymme
+ billig
+ enkelt stänga av varningssignaler
+ relativt många fysiska knappar/reglage
+ i fronten inbyggd laddsladd på 4,5 meter
+ bra baksäte men trångt för fötterna
+ tyst

På minussidan:
– seg prestanda, framför allt i motorvägsfart
– dåliga assisterande system
– guppig gång, dålig fjädring
– liten, ingen fullfjädrad familjebil
– inte inspirerande att köra
– stolar saknar bra sidostöd och dyna
– hög lasttröskel i bagageutrymmet

Fiat Grande Panda La Prima får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 22 mars 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat

Artikeln publicerad 22 mars 2025