Sydeuropéerna är duktiga på skåpbilar. Nu börjar även eldrivna skåpbilar göra entré. Vi har nyligen skrivit om kinesiska LEVC VN5 (221030) och tyska elfolkabussen, Äntligen hantverkare-VW-buss (221009), Bra VW-buss på el (220910), Folkabussen i elbilstappning (220402) och Häftig folkabuss (220319). Nu kommer italienska Iveco med en spännande, klassledande skåpbil, Iveco eDaily.
Eftersom transportsektorn står för cirka en tredjedel av Sveriges växthusgasutsläpp, är omställningen till fossilfri och utsläppsfri drift viktig. Här är eldriften helt central.
Dagens PS Högsta växeln, tidigare Dagens PS Motor, har testat Iveco eDaily och är imponerad: ”Den gör allt som vanliga dieselversionen gör utan att kompromissa med något.”
Iveco står för Industrial Vehicles Corporation och är känd för lastbilar och bussar. Iveco är resultatet av flera företagsfusioner med Fiat som motor och ägare.
Iveco eDaily är på flera sätt den första eldrivna skåpbilen av sitt slag. Dessutom ligger den nära i tiden, med leveransstart första kvartalet 2023.
Vad gör den då speciell? Iveco eDaily går att få i olika storlekar, från totalvikt på 3,5 ton till 7,2 ton, med modulära batterier (ett, två eller tre batterier som går att lägga till eller ta bort på enskilt fordon), med eldrift via batteri eller vätgas, med enkel- eller dubbelhjul samt andra flexibla lösningar. Den går att få både som skåpbil, chassi och minibuss, som går att bygga om till allt från sopbil till husbil.
En vinst i de olika specialutrustade fordonen är att det är eldrift på tillbehör som exempelvis kylenhet, lyftkran, sopbilsarm etcetera. Hittills har dessa tillbehör varit högljudd och förorenande dieseldrift.
Räckvidden varierar, beroende på storlek och antal batterier. Iveco eDaily finns med totalvikten 3,5, 4,25, 5,2 och 7,2 ton.
Här är lite fakta om Iveco eDaily med bakhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 80 kilowatt (kW) vid två eller tre batteriet, växelströmsladdningen 11 kW med tillval 22 kW
Batteriets storlek är 37, 74 eller 111 kWh. Räckvidden varierar från 11 till 30 mil, i stadstrafik upp till 40 mil. Förbrukningen är inte angiven kWh per mil men varierar naturligtvis med vikt. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är inte angiven, toppfarten är 120 kilometer per timme.
Lastkapaciteten är som mest 30 kubikmeter.
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 3,5 ton.
Iveco eDaily har olika förarstödssystem.
Priset är ännu inte bestämt i Sverige. Säljstart ska ske under november.
Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Iveco eDaily med två batterier, last på nästan ett ton och totalvikt 3,5 ton, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ flexibel i batterihantering
+ flexibel i utrustning/konvertering
+ tyst
+ smidig
+ mjuk körupplevelse
+ tillval luftfjädring
+ bra infotainmentsystem
+ avancerad appstyrning
+ tillbehör drivs direkt från batteriet
+ ”gör allt som vanliga dieselversionen gör”
På minussidan:
– enpedalsläget bromsar inte till stillastående
– kort elektrisk räckvidd i vissa kombinationer
Iveco eDaily får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns webbplats 4 november 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Iveco
Artikeln publicerad 13 november 2022