Nu börjar det komma billiga elbilar! Teknikens Värld har testat tre rena elbilar med en andraplacering till Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic och nu senast Renault 5.

Renault 5 har en lång historia. Den lanserades 1972 som en billig småbil och kom sedan i nya versioner till 1996, såld i nio miljoner exemplar. Den blev en älskad folkbil i Frankrike.

Renault 5 E-Tech byggs på ren elbilsplattform i Douai, Frankrike, där Renault också tillverkar batterierna. Elmotorn och tillhörande komponenter byggs i Cléo, Frankrike. De allra flesta underleverantörer finns på fabriker i närheten. Renault marknadsför bilen som en i högsta grad europeisk bil.

Renault 5 E-Tech, som egentligen har ett ”electric” som tillägg, finns i två varianter: Renault 5 E-Tech med batteri på 40 kWh och räckvidd på 31,2 mil (Renault 5 E-Tech 40 kWh) samt Renault 5 E-Tech med batteri på 52 kWh och räckvidd på 41 mil (Renault 5 E-Tech 52 kWh). Till detta kommer olika utrustningsnivåer: Evolution (40 kWh), Techno (52 kWh) och Iconic  Five (52 kWh). Denna artikel handlar om Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five.

Vi har haft 20 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Renault 4 E-Tech Comfort godkänd (250614).

Teknikens Värld har en mycket omfattande test och gör ett försiktigt tummen upp för bilen, men med den billigare utrustningsnivån Techno. Den får 71 av 100 poäng, med följande höga delbetyg på en tiogradig skala: tio för miljö/klimat; nio för körkänsla; åtta för motor.

Teknikens Värld summerar i rubriken, ”Prisfest”, och artikelns slutkläm om Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five: ”Kör- och formglädje har prioriterats före utrymmen och pris.” Bilen kommer på andra plats efter Hyundai Inster 49 kWh Advanced och före Citroën ë-C3 Max i en kamp om ”de små och billiga elbilarna”.

Dagens industri har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh, som vi skrev om i Renault 5 E-Tech bra val (250131), där den får 20 av 25 poäng. Dagens Nyheter har testat Renault 5 E-Tech 52 kWh som förproduktionsbil, Renault 5 E-Tech bra men brister (241019), där den får 20 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat, Renault 5 E-Tech i topp (241010), där den får motsvarande 25 av 25 poäng.

Renault är en liten halvkombi och ingen suv.

Här är fakta om Renault 5 E-Tech 40 kWh och 52 kWh:
√ Liten halvkombi, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 120/150 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 225/245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 80/100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning via växelström, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 40/52 kilowattimmar, kWh, och netto 38/50 kWh.
√ Blandad körning 1,49/1,59 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 31,2/41 mil WLTP.
√ Toppfart 140/150 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 9/8 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 350/1 450 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 471–548 kg beroende på utrustning.
√ Bakre lastutrymme 326 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 106 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd utan och med speglar–höjd: 392 x 177/181 x 150 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: två år eller 3 000 mil.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Renault 5 E-Tech 40 kWh är från 349 900 kronor och för Renault 5 E-Tech 52 kWh från 399 900 kronor. Priset för Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five är från 409 900 kronor. Utrustningsnivåerna gör versionerna väsentligt dyrare.

Teknikens Värld nämner uttryckligen två konkurrent till Renault 5 E-Tech: Citroën ë-C3 och Hyundai Inster.

Till konkurrenterna hör rimligen också: Cupra Born, Kia EV3, Mini Cooper E, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 och VW ID.3.

Jag saknar en del på Renault 5 E-Tech 52 kWh: snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), möjlighet till taklast och lägre pris på Renault 5 E-Tech 52 kW Iconic Five.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mer prisvärd med utrustningsnivån Techno
+ känns påkostad och högteknologisk
+ bränslesnål
+ kvick, alert och glad att köra
+ kvick och exakt styrning
+ bra chassibalans
+ bra menysystem
+ mycket bra filhållningssystem
+ bra i älgtest
+ godkänt bromsresultat
+ bra förvaringsfack
+ små detaljer som påminner om historien
+ baguetthållare (tillval)
+ mycket bra framstolar
+ känsliga reglage
+ tyst
+ hög komfort
+ bra funktioner vid körning utan händer på ratten
+ rimligt bra styrning mellan linjerna
+ bra överensstämmelse mellan faktisk och teoretisk räckvidd
+ rimligt snabb acceleration

På minussidan:
– dyr med högsta utrustningsnivån
– överkänslig gaspedal och broms
– enpedalsläget kunde vara kraftigare
– för många spakar på ratten
– dålig runtomsikt
– stor förväntad värdeminskning
– brister i säkerhet
– låg laddkurva
– dåligt antisladdsystem
– inget parkeringsläge på växelväljaren
– låg, mörk och omslutande kupé
– mycket trångt baksäte
– små skillnader på olika körlägen
– hög lasttröskel

Renault 5 E-Tech 52 kWh Iconic Five får 71 av 100 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Renault 5 E-Tech Iconic Five för dyr!

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 14, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Renault