Chrysler, Ford och General Motors – de tre stora fossilbilstillverkarna i USA – har varit mycket sena med elbilar. Ford visade framfötterna med Ford Mustang Mach-E. Nu kommer Ford med ytterligare en rimligt bra elbil, Ford Explorer.
Explorer är, liksom Mustang, ett ikoniskt märke inom Fordfamiljen. Nu kommer Explorer i en elversion, som har mycket gemensamt med VW-koncernens bilar. Ford Explorer delar renodlade elbilsplattformen VW MEB med Audi, Cupra, Škoda och Volkswagen.
Ford Explorer motsvarar VW ID.4, Škoda Enyaq och Audi Q4 e-tron. Flera av detaljerna känns också igen från VW ID.4.
Ford Explorer finns i två modeller: tvåhjulsdrivna Ford Explorer RWD Extended Range och fyrhjulsdrivna Ford Explorer AWD Extended Range. Bilen finns också i två versioner med namnet Ford Premium: tvåhjulsdrivna Ford Premium RWD Extended Range och fyrhjulsdrivna Ford Premium AWD Extended Range. ”Extended Range” kallas även för ”Long Range”. Till detta kommer olika utrustningspaket. Denna artikel handlar om, som Dagens industri säger, Ford Explorer AWD Long Range.
Ford Explorer AWD Long Range är en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, dragkrok och hög markfrigång (20 centimeter). Plump i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 200 kilogram).
Jag har skrivit sju artiklar om Ford på Jörgensval.se: Ford Mach-E eller Tesla Y? (7 september 2024), Ford Explorer bra elbilsval (2 september 2024), Ford F-150 ”elmonster på tre ton” (20 februari 2023), Är Ford F-150 värd priset? (17 februari 2023), Ford Mustang Mach-E – familjebil (18 december 2022), Mustang Mach-E i bättre version (12 februari 2022) och Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).
Dagens industri har testat Ford Explorer AWD Long Range och gör – som vi tolkar det – ett försiktigt tummen upp även om bilen bara får 18 av 25 poäng. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi och bilkänsla. Dagens Nyheter har tidigare testat Ford Explorer med bakhjulsdrift (RWD), som får 20 av 25 poäng. Dagen industri ger inte samma höga betyg, men är ändå positiv.
Dagens industri summerar i rubriken: ”Ford fräschar upp formen”.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till Ford Explorer: Huyndai Ioniq 5, ”komfort och laddning i toppklass.”; Renault Scenic, ”Räckvidd på över 60 mil, men mindre effekt.”; Volkswagen ID.4, ”Föregångare som blivit bättre med ny drivlina.”
Här är fakta om Ford Explorer AWD Long Range:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 679 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 185 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen Plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 79 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,67 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 56 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,3 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 226 kilogram.
√ Maxlast 398 kilogram.
√ Bagageutrymme 473/536 liter (båda uppgifterna förekommer).
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 422 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 200 kilogram.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 447 x 187/206 (exklusive/inklusive backspeglar) x 164 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för Ford Explorer AWD Long Range är från 589 900 kronor. Olika utrustningspaket ökar priset rejält.
Jag saknar följande i Ford Explorer AWD Long Range: rejäl dragvikt, bagageutrymme under huven (frunk), ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), campingläge och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Explorer AWD Long Range, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra räckvidd
+ exteriör suv-lik
+ reglerbar skärm
+ låsbart utrymme under skärmen
+ stort förvaringsutrymme mellan armstöden där bärbara dator får plats
+ stora mugghållare
+ lugn och trygg körning
+ bra komfort
+ smidig tack vare bra vändcirkel
+ direkt styrning
+ lätt att starta
+ bromskraftsåtervinning med växelreglage
+ enpedalskörning
+ platt golv
+ bra utrymme i baksätet
+ godkänd storlek på bagageutrymmet
+ snabb
+ snabb laddning på 185 kilowattimmar
+ bränslesnål
+ genomlastningslucka i baksätet
+ flera egenutvecklade delar jämfört med VW
På minussidan:
– direkt gasrespons för känslig vid låga hastigheter
– oönskat vägljud med stora hjul
– relativt dyr
– värmepump inte standard, utan tillval
Ford Explorer AWD Long Range får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 27 september 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 27 september 2024