Ford Explorer AWD bra i test

Nya Ford Explorer är inte en eldriven version av den stora bensindrivna suven med samma namn, utan snarast en Volkswagen ID.4. Nu har den blivit jämförd med just VW ID.4 samt uppdaterade Tesla Model Y i en stor test.

Vi skriver inte om bilar som kostar 450 000 kronor eller mer, men gör här ett undantag. Ford Explorer Long Range AWD Premium tävlar mot två andra tysktillverkade, fyrhjulsdrivna bilar med lång räckvidd som den billigaste av de tre. Fyrhjulsdrivna bilar med lång räckvidd hör också till de mest populära bland svenska bilförare, i synnerhet Tesla Model Y och VW ID.4 under 2024.

Ford kommer relativt starkt med elbilar: Mustang Mach-E, Explorer, Capri och Puma.

Vi Bilägare kallar eldrivna Ford Explorer Long Range AWD Premium en ”DNA-tvilling med Volkswagen ID.4”. Tidningen testar den mot Tesla Model Y Long Range AWD och Volkswagen ID.4 GTX Edition.

Ford Explorer bygger på helelektriska plattformen Modularer Elektrifizierungsbaukasten, på engelska förkortat MEP. Det är samma plattform som Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen använder. Bygget sker på Fords fabrik i Köln, Tyskland, där också Ford Capri byggs.

Elektriska Ford Explorer finns i tre versioner, en bakhjulsdriven version på 170 hästkrafter och standardräckvidd, en bakhjulsdriven version på 286 hk och lång räckvidd samt en fyrhjulsdriven version på 340 hk och lång räckvidd. Den finns i två versioner ”Explorer Premium”, en bakhjulsdriven version på 286 hk och lång räckvidd och en fyrhjulsdriven version på 340 hk och lång räckvidd. Bilarna finns med flera utrustningspaket. Denna artikel handlar om värstingmodellen Ford Explorer Long Range AWD Premium, även kallad Ford Explorer Premium AWD Extended Range.

Ford Explorer är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version (AWD) kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, rimlig markfrigång och dragkrok. Plump i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 200 kilogram). Markfrigången varierar beroende på modell mellan 140 och 202 millimeter.

Vi Bilägare har gjort en mycket omfattande test av Ford Explorer Long Range AWD Premium och ger den 20 av 25 poäng. Betyget blir rimligen ett tummen upp för bilen, även om tidningen tycker att den är för dyr. Vi Bilägare ger delbetyg i sina tester: högsta betyg (fem poäng) i miljö och säkerhet, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort och körkänsla samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi. Tesla Model Y Long Range AWD får 20 av 25 poäng och Volkswagen ID.4 GTX Edition 21 av 25 poäng, som också blir testets vinnare.

Vi Bilägare sammanfattar testet i rubriken ”Gamla och nya vär(l)den” och säger om Ford Explorer: är ”… på flera sätt testets utropstecken”.

Svenska Dagbladet har testat bilen, Ford Explorer som VW ID.4 (241116), där den fick motsvarande 16,7 av 25 poäng, liksom Dagens industri, Ford Explorer AWD bra bil (240927), där den fick 18 av 25 poäng.

Vi har skrivit tolv artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Puma Gen-E bra men dyr (250517).

Här är fakta om Ford Explorer Long Range AWD Premium:
√ Mellanstor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor 340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 679 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Fem av fem poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 185 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge kommer men inte autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 84 kilowattimmar, kWh, brutto och 79 kWh netto.
√ Blandad körning cirka 1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 53,2 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,3 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 2 167 kilogram.
√ Maxlast med förare 648 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 536 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 422 l.
√ Litet lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 200 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd utan och med bakspeglar/höjd: 447 x 187/207 x 164 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 2 000 mil eller en gång per år.
√ Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Ford Explorer AWD Extended Range Premium är från 629 900 kronor, Standard Range RWD från 479 900 kronor och Long Range RWD från 529 900 kronor. Tillval gör respektive version dyrare.

Vi Bilägare nämner två uppenbara konkurrenter till Ford Explorer Long Range AWD, Tesla Model Y Long Range AWD och Volkswagen ID.4 GTX Edition, men också två mindre elbilar i kompakt-suv-klassen, Kia EV3 och Renault Scenic.

Till konkurrenterna hör rimligen också Audi Q4 e-tron, Citroën ë-C3, Škoda Enyaq och Cupra Tavascan samt kommande Hyundai Ioniq 7, MG S5 Long Range Luxury, Suzuki eVitara 61 kWh AWD och Toyota Urban Cruiser.

Jag saknar en del på Ford Explorer Long Range AWD Premium: ström från bilen/batteribank/V2L, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram och framför allt lägre pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Explorer Long Range AWD Premium, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket högt betyg i miljö
+ mycket hög säkerhet
+ hög komfort
+ bra förarmiljö
+ mycket bra körkänsla, välavvägd styrkänsla, riktningsstabil, bättre vägkänsla än VW ID.4
+ bra filhållningssystem
+ relativt hög och jämn laddkurva
+ stor skärm, går att vinkla 30 grader, bättre än i VW ID.4
+ bra mediesystem och röststyrning
+ bra snabbladdning
+ visar laddeffekt vid aktuell batterinivå
+ ärlig färddator för räckvidd
+ vindrutevisning, HUD (tillval)
+ massagefunktion i framstolar
+ ergonomiska framstolar (tillval)
+ glasskrossare monterad i mittkonsol
+ relativt rymligt bagageutrymme
+ förvaring under lastgolvet
+ delat baksäte 40/60
+ plug & charge för enkel laddning
+ smidiga yttermått
+ alla listade mediefunktioner finns
+ förvärmning av batteriet
+ lastutrymme under golvet

På minussidan:
– dyr
– dyra reservdelar
– kopia av VW ID.4
– högt vägljud i kupén, kan bero på däcken
– ingen ”vanlig farthållare”
– billig plastinredning
– rattknappar med touchfunktion
– ”sladdrig hatthylla”
– svagare drivlina än VW ID.4
– glastak med jalusi kostar extra
– ”högt värdefall” som ger hög milkostnad
– värmepump tillval
– flera utrustningsdetaljer tillval
– sämre rostskyddsprognos än VW ID.4
– sämre helljus än VW ID.4 och Tesla Y

Ford Explorer Long Range AWD Premium får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades Vi Bilägare 16 maj 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Ford

Artikeln publicerad 29 maj 2025