Ford Puma Gen-E är Fords fjärde elbil efter Mustang Mach-E, följt av Explorer och Capri. Den får högt betyg i en stor test av Auto Motor & Sport.
Bevakningen av elbilar har tidigare bestått i att jag skrivit om tester i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens industri, Högsta Växeln och Gröna Mobilister. Sedan i våras bevakar jag också elbilstester i de tre klassiska motortidningarna Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare.
Fortfarande gäller att bilen inte får kosta mer än 549 999 kronor. Undantaget är specialbilar, som kostar mer men har mycket hög dragkapacitet (minst 2 500 kilogram), tre sätesrader, mycket stora bagageutrymmen eller annat som gör att elbilarna är få inom denna kategori.
Puma är en elbilsversion av Fords bästsäljare i Europa, en bil med samma namn, inte en nytolkning av klassiska förbränningsmotorbilar. Elbilen Puma är dessutom Fords första renodlade europeiska elbil, eftersom Mustang Mach-E är amerikansk och de två andra är baserade på Volkswagenteknik.
Ford Puma Gen-E bygger på en kombinationsplattform, som kommer från Fords eltransportbilar. Tillverkningen sker i Craiova, Rumänien.
Ford Puma Gen-E finns i en version. Bilen finns med standardutrustningspaket och med diverse tillägg kallad Premium. Denna artikel handlar om Ford Puma Gen-E med baspaket.
Vi har skrivit 13 artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Explorer AWD bra i test (250529).
Auto Motor & Sport har testat Ford Puma Gen-E och ger den 4,5 av 5 poäng och därmed ett mycket tydligt tummen upp för bilen.
Auto Motor & Sport sammanfattar sin syn på Ford Puma Gen-E i rubriken, “Elbilen du har väntat på”, och ingressen, ”En fullträff”.
Teknikens Värld har också testat Ford Puma Gen-E utan att ge poäng, som vi skrev om i Ford Puma Gen-E bra men dyr (250517), där vi tolkar omdömet som ett klart tummen upp.
Ford Puma Gen-E är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller inte kraven på en suv: den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt och hög markfrigång (har 129 millimeter). Den uppfyller två suv-krav: plats för fem personer och rejält bagageutrymme.

Här är fakta om Ford Puma Gen-E:
√ Kompakt suv, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 168 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 290 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 23 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litium-nickel-mangan-kobolt) på brutto 46 kilowattimmar, kWh, och netto 43,6 kWh.
√ Blandad körning 1,31 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 36,4 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 8,0 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 488 kilogram.
√ Maxlast med förare 527 kilogram.
√ Bakre lastutrymme, insklusive lastutrymme under golvet, 574 l.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 283 l.
√ Lastutrymme under golvet 145 l.
√ Främre lastutrymme under huven (frunk) 43 l.
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 421 x 181/193 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall inget besked.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Ford Puma Gen-E är från 409 900 kronor och för Ford Puma Gen-E Premium från 429 900 kronor. Mycket ingår i basversionen.
Auto Motor & Sport nämner en konkurrent till Ford Puma Gen-E: Citroën ë-C3.
Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar: BYD Atto 2/3, Cupra Born, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Hyundai Kona Electric, Kia EV3, Kia Niro EV, Lynk & Co 02, MG ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech Electric, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3, Volvo EX30 och Zeekr X.
Jag saknar en del på Ford Puma Gen-E. Det bör finnas alternativ med längre räckvidd, ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, högre dragvikt, lägre pris och version med fyrhjulsdrift. Sedan finns nackdelen att den inte bygger på en renodlad elbilsplattform.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Puma Gen-E, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”förnuftig”
+ ”raffinerad, kompetent och komfortabel”
+ sportig
+ välbyggd, har kvalitet
+ ”föraranpassad”
+ “genomarbetat körkänsla”
+ imponerande enpedalsläge
+ automatisk broms vid stillastående
+ stort bagageutrymme
+ lastutrymme fram på 43 liter (frunk)
+ konstgjort motorljud
+ mycket låg förbrukning (1,3 kWh per mil)
+ otroligt effektiv bromskraftsåtervinning
+ hög utrustningsgrad
På minussidan:
– lätt att klämma tummen under låsspaken till rattjusteringen
– trumbromsar bak
– relativt dyr
– dålig komfort i baksätet
Ford Puma Gen-E får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i Auto Motor & Sport 4 juni 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 6 juni 2025