Det kommer allt flera billiga och kompetenta elbilar. Ford är senast i raden med Ford Puma Gen-E.
Ford har lanserat tre elbilar före Puma: Mustang Mach-E kom först, följt av Explorer och Capri. Dessa är nytolkningar av klassiska förbränningsmotorbilar, som bara har namnet gemensamt med elversionen.
Puma är däremot en elbilsversion av Fords bästsäljare i Europa, en bil med samma namn. Elbilen Puma är dessutom Fords första renodlade europeiska elbil, eftersom Mustang Mach-E är amerikansk och de två andra är baserade på Volkswagenteknik. Som elbil har Puma tillägget ”Gen-E”. Teknikens Värld har testat bilen.
Ford Puma Gen-E bygger på Fords eltransportbilar. Tillverkningen sker i Craiova, Rumänien.
Ford Puma Gen-E finns i en version. Bilen finns med standardutrustningspaket och med diverse tillägg kallad Premium. Denna artikel handlar om Ford Puma Gen-E Premium.
Vi har skrivit elva artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Capri bra men dyr (250207).
Teknikens Värld har testat Ford Puma Gen-E i vad tidningen kallar ”provkörd”, där den inte ger några poäng eller betyg. Omdömet om bilen blir, som vi tolkar det, ett klart tummen upp för bilen.
Teknikens Värld sammanfattar sin syn på Ford Puma Gen-E Premium i rubriken: “Puma med sammetstassar Lika kul med eldrift, men lite för dyr”.
Ford Puma Gen-E är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller inte kraven på en suv: den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, dragkrok med rejäl dragvikt och hög markfrigång (har 129 millimeter). Den uppfyller två suv-krav: plats för fem personer och rejält bagageutrymme.

Här är fakta om Ford Puma Gen-E:
√ Enligt tillverkaren kompakt suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 168 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 290 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 23 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge och autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litium-nickel-mangan-kobolt) på brutto 46 kilowattimmar, kWh, och netto 43 kWh.
√ Blandad körning 1,37 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 36,4 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 8,0 sekunder.
√ Tomvikt 1 488 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 527 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 378/479 liter, med lastutrymme under golvet 574 l.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 283 l.
√ Lastutrymme under golvet 145 l.
√ Främre lastutrymme under huven (frunk) 43 l.
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd utan och med speglar/höjd: 421 x 181/193 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall inget besked.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Ford Puma Gen-E är från 409 900 kronor och för Ford Puma Gen-E Pemium från 439 000 kronor (kampanjpris 429 000 kronor). Det mesta ingår i utrustningspaket Premium.
Teknikens Värld nämner två konkurrenter till Ford Puma Gen-E: Fiat Grande Panda La Prima, ”Nu med svenskt pris som inte hamnade under 300 000-kronorsstrecket som koncernkollegan Citroën ë-C3. Designbomb med 32 mils räckvidd och 113 hästkrafter. Pris: 319 900 kronor.”; Renault 5 E-Tech Electric, ”Basversion med 31,2 mils räckvidd och 120 hk. Med 150 hk och 41 mils räckvidd blir den 50 000 kronor dyrare [än Fiat Grande Panda La Prima …]. Årets bil i Europa 2025 men fick å andra sidan inte full pott av Euro NCAP. Pris: 349 900 kronor.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Citroën ë-C3, Kia EV3 och någon/några bilar från Cupra (Seat), Škoda och/eller Volkswagen.
Jag saknar en del på Ford Puma Gen-E: ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, högre dragvikt, lägre pris och version med fyrhjulsdrift.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Puma Gen-E Premium, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra komfort i framstolarna
+ stor ratt med ”riktiga” knappar
+ mittkonsol med bra förvaring
+ trådburen och trådlös mobilladdning
+ lätt men precis styrning
+ “svåröverträffad körglädje bland dagens elbilar”
+ rimligt kraftfull motor och snabb acceleration
+ bra filassistans och farthållare
+ stort lastutrymme (145 liter) med dräneringsplugg under lastgolvet
+ lastutrymme fram på 43 liter
+ rimlig räckvidd
+ rimlig laddhastighet
+ imponerande låg förbrukning (1,37 kWh per mil)
+ ”hög utrustningsgrad”
+ ”kluriga detaljer”
På minussidan:
– dyr
– dålig komfort och sikt i baksätet
– plastigt i baksätet
– saknar svankstöd i framstolarna
– konsol i pianolack
– abrupt enpedalsläge
– tveksamt artificiellt motorljud
– dålig skyltavläsning
Ford Puma Gen-E Premium får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Teknikens Värld 14 maj 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 17 maj 2025