Volvo EX30 säljer bra. Den ser ut att säkra Volovs övergång till renodlade elbilar. Nu finns Volvo EX30 med en fjärde modell: en fyrhjulsdriven suv, första elbilen med namnet ”cross country”. Den får blandat mottagande i svensk motorpress.
Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som är det formella namnet, ska väcka liv i Volvos suv-bilar. Den har föregångare som Volvo XC60 Cross Country och Volvo XC70 Cross Country från 1997
Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Lynk & Co 02, Smart #3 och #5, Volvos mindre modeller och Zeekr X. Volvo EX30 byggs i Zhangjiakou, Kina, och med start under 2025 även i Gent, Belgien.
Volvo EX30 finns i fyra modeller: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER), fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Till detta kommer olika utrustningsnivåer/tillvalspaket som varierar med modellerna: Core, Plus, Ultra och Experience (för Cross Country). Den här artikeln handlar om värstingmodellen med mesta suv-profilen: Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance.
Bilen är en liten suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med rejäl dragvikt (1 600 kilogram) och markfrigång på drygt 18 centimeter. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.
Vi har skrivit 31 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Volvo EX30 Cross Country bra (250307).
Auto motor & sport har testat Volvo EX30 Cross Country på isbanan Björnträsket i Luleå och ger den inte mer än godkänt, 3 av 5 poäng. Tidningen delar inte ut delbetyg men väl betyg i halvsteg.
Auto motor & sport summerar i rubrik och ingress: ”Sov på saken Spännande tillval och designdetaljer som får nationalsången att eka i bakhuvudet lockar – men räcker det?”.
Volvo EX30 har gått igenom många tester: Dagens industri har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som vi skrev om i Volvo EX30 Cross Country bra (250307), där den får 19 av 25 poäng; Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, Volvo EX30 AWD bra men dyr (240919), utan att ge betyg; Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 ER tre gånger, Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (240601), där bilen får 18 av 25 poäng, Volvo EX30 står sig bra (240309) och Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (240217), där den får 20 respektive 19 av 25 poäng; Högsta växeln har testat Volvo EX30 Single Motor och Twin Motor Performance, Småfel på Volvo EX30 (240411), där bilarna får motsvarande 17,5 av 25 poäng; Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor ER två gånger, Volvo EX30 bra elbilsval (240127) och Volvo EX30 ”naggande god” (231118), där den får motsvarande 20,8 och 21,5 av 25 poäng; Dagens industri har testat Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 bra val (231127), där den får 19 av 25 poäng.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor, Volvo EX30 Single Motor ER, Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance:
√ Liten suv.
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 272/272/428/428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343/343/543/543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 134/153/153/153 kilowatt, kW; 400 voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 26–28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11/22/22/22 kW.
√ Inte plug & charge och autocharge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon-LFP/NMC/NMC/NMC) på brutto 51/69/69/69 kilowattimmar, kWh, och netto 49/67/67/oklart kWh.
√ Blandad körning 1,67/oklart/1,75/1,87 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 33,9/47,6/45/42,7 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,7/5,3/3,6/3,7 sekunder.
√ Tomvikt 1 765/1 775/1 885/1 908 kilogram.
XXX √ Maxlast inklusive förare ingen uppgift.
√ Bakre lastutrymme 318 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 904 liter.
√ Utrymme under golvet (durken).
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk) 7 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 423 x 184/203 (utan och med backspeglar) x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall oklart.
√ Garantierna: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER 489 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance 559 000 kronor och Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance 637 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.
XXXJag saknar följande i Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display), flera manuella reglage, tillverkning i Sverige och lägre pris för de tre modellerna med lång räckvidd (ER).
Auto motor & sport nämner en specifik konkurrent: Kia EV3 (som ännu inte finns med fyrhjulsdrift).
Till konkurrenterna hör rimligen också Škoda Elroq AWD, XXXXXXXXXXXXXXX Zeekr X AWD och Tesla Model Y AWD samt Kia EV3 när den kommer med fyrhjulsdrift.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Cross country, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ mycket bra väghållning med elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
+ klarar glashalt underlag mycket bra
+ effektivt antisladdsystem
+ precis styrning
+ ”väldigt potent bil”
+ mycket bra säkerhetssystem
+ ”stilrent och typiskt skandinaviskt sobert”
+ stora förvaringsfack i dörrarna
+ högtalare i instrumentpanelen
+ hög markfrigång
+ interiör delvis i svensk, talloljebaserat material
+ öppen takkorg “som gör hela bilen”
+ första eldrivna Cross Country
+ svenskutvecklat säkerhetssystem
+ Google röststyrning fungerar bra
På minussidan:
– ”ingen kioskvältare”
– tveksamt om den är värdig namnet ”Cross Country”
– relativt kort räckvidd
– dyr relativt andra EX30
Volvo EX30 Cross country får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Auto motor & sport 9 april 2025 bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Volvo
Artikeln publicerad 29 april 2025