Japanerna har, med några undantag, varit sena ur startblocken för rena elbilar. Nu har Mazda 6e kommit, vilket Högsta Växeln har testat.
Mazda 6 är en beprövad modell, såld i över fyra miljoner exemplar under cirka 20 år. Den kommer nu i sin fjärde generation, den här gången som renodlad elbil. Mazda har en elbilsföregångare, Mazda MX-30, som fick hyggligt mottagande men led av kort räckvidd och långsam snabbladdning
Nu kommer Mazda 6e, tillverkarens andra elbil, i ett kinesiskt samarbete. Mazda 6e är ingen suv, utan en mellanstor halvkombi.
Mazda 6e bygger på en renodlad elbilsplattform, Changan Electric Platform Architecture 1 (EPA1), med de fördelar detta innebär. Den delar plattform med Changan Automobile, ett samriskföretag Mazda har i Kina. Mazda kommer att lansera sin första helt egna elbilsplattform tidigast 2027.
Mazda 6e byggs i Changan‑Mazda‑fabriken i Nanjing, Kina.
Mazda 6e finns i två versioner på svenska marknaden, standard med batteri på 68,8 kWh och räckvidd på 47,9 mil samt lång räckvidd (long range) med batteri på 80 kWh och räckvidd på 55,2 mil.
Till detta kommer i Sverige olika utrustningspaket: Takumi och Takumi Plus. Den här artikeln handlar om Mazda 6e 68,8 kWh Takumi Plus.
Mazda 6e ska finnas för leveransstart under tredje kvartalet 2025.
Högsta Växeln har testat Mazda 6e 68,8 kWh som förseriebil. Bilen får 3 av 5 poäng på en poängskala med halva steg, där Högsta Växeln föredrar Mazda 6e 68,8 kWh framför Mazda 6e 80 kWh. Vi tolkar testet som godkänt för Mazda 6e 68,8 kWh men underkänt för Mazda 6e 80 kWh.
Högsta Växeln säger i rubriken ”Mazda 6e provkörd – japansk design möter kinesisk teknik”. Sajten summerar: ”Mazda 6e erbjuder mycket bil för pengarna även om tekniken haltar en del. Den upplevs som välbyggd, väldesignad och går snålt.”
Ingen tidning/tidskrift eller sajt, som vi bevakar, har testat bilen tidigare.
Vi har skrivit en artikel om Mazdas elbilar på Jörgensval.se, om test av en begagnat elbil, Gammal Mazda MX-30 hyggligt val (240106)
Här är fakta om Mazda 6e 68,8 kWh och Mazda 6e 80 kWh.
√ Mellanstor halvkombi.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 258/245 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 320 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 165/90 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 24/47 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (LFP/NMC) brutto 68,8/80 kilowattimmar, kWh, och netto 66/75 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,66 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 47,9/55,2 mil WLTP.
√ Toppfart 175 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,6/7,8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 952/1 953 kilogram.
√ Maxlast med förare 435/434 kg.
√ Bakre lastutrymme 456 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 074 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Främre lastutrymme (frunk) på 70 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 492 x 216 x 149 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 3 000 mil eller ett år.
√ Garantier: tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri tio år eller 15 000 mil.
√ Pris för Mazda 6e 68,8 kWh från 499 500 kronor och Mazda 6e 80 kWhfrån 514 900. Tillval gör bilen dyrare.

Högsta Växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mazda 6e.
Till konkurrenterna hör rimligen: Mercedes‑Benz CLA EV, Polestar 2, Tesla Model 3, Volkswagen ID.7, och Volvo EX40.
Jag saknar en del på Mazda 6e: ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning för båda versionerna men framför allt för Mazda 6e 80 kWh, högre maxlast och flera manuella reglage.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mazda 6e 68,8 kWh Takumi Plus, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig, ”mycket bil för pengarna”
+ pigg körupplevelse
+ bäst för lugn vardagskörning
+ simulerat motorljud
+ standardversionen bättre än lång räckvidd
+ tyst kupé
+ snygg
+ välbyggd
+ bra materialval, många stoppade ytor, exklusivt intryck
+ bekväma framstolar
+ bred mittkonsol med mugghållare och trådlös mobilladdning
+ rymligt baksäte
+ främre lastutrymme (frunk) med uttagbar förvaringskorg
+ bakre lastutrymme känns större än angiven volym
+ stor, snabb, tydlig och liggande pekskärm
+ bra inställningar för till exempel biltvätt, avslappningsläge och ”cammpingläge“
+ två programmerbara knappar på ratten
+ bra röstassistent
+ trådlös uppkoppling via Apple carplay och Android auto
+ värmepump
+ vindrutevisning
+ panoramaglastak
+ 360-graderskamera
+ avancerat ljudsystem med 14 högtalare
+ mycket ingår i standardutförandet som fem punkterna ovan
+ låg förbrukning
På minussidan:
– ”verklig körglädje lyser med sin frånvaro”
– långsam laddning på versionen med lång räckvidd
– hård fjädring
– dålig styrning
– få fysiska knappar, finns inte ens för vindrutetorkare
– inget imponerade ljud, känns platt
Mazda 6e 68,8 kWh får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på webbplatsen för Högsta Växeln 18 juli 2025.
Jörgen Bengtson
Foto: Mazda
Artikeln publicerad 3 augusti 2025