Vi skriver vanligen inte om elbilar mer prislapp på 550 000 kronor eller mer. Men det finns undantag. Ett sådant är etablerade bilmärken, som börjar bygga elbilar med ny teknik. Nya Mercedes-Benz är ett sådant exempel, med både ny plattform och 800-voltssystem.
Den nya Mercedes har ett av bilvärldens lägsta, officiella namn: Mercedes-Benz CLA 250+ With EQ Technology, som vi hädanefter kallar Mercedes CLA 250+. Det är första Mercedes på ny plattform och med 800-voltsteknik. Det är också första elbilen i Mercedes CLA-serie.
Mercedes CLA 250+ är ingen suv, som många kallar sina bilar utan att de är det, utan en mellanstor sedan.
Mercedes CLA 250+ bygger på plattformen Mercedes Modular Architecture (MMA). Den är utvecklad för både el- och hybriddrift, och har därmed inte har den renodlade elbilsplattformens fördelar.
Mercedes CLA 250+ byggs i Rastatt, Tyskland.
Mercedes CLA finns i två versioner på svenska marknaden, bakhjuldrift på 272 hästkrafter (Mercedes-Benz CLA 250+ with EQ Technology) och fyrhjulsdrift på 354 hästkrafter (Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC with EQ Technology). Den här artikeln handlar om Mercedes CLA 250+.
I Sverige finns bara ett utrustningspaket: Advanced Edition.
Senare i år utlovar Mercedes-Benz en kombi med räckvidd på 76 mil och lastutrymme på 455/1 200 liter. Därefter ska en eldriven instegsversion på 58 kilowattimmar och LFP-batteri komma samt en hybrid.
Mercedes CLA 250+ ska finnas för leveransstart under augusti 2025. Säljstart var 29 april 2025.
Teknikens Värld har testat Mercedes CLA 250+ i vad den kallar ”provkörd”, där tidningen inte delar ut betyg/poäng. Vi tolkar testet som ”tummen upp”, det vill säga klart godkänt, för Mercedes.
Teknikens Värld säger i rubriken ”Mercedes CLA 250+ with EQ Technology Ledstjärnan Coupén som visar Mercedes framtid”.
Ingen tidning/tidskrift eller sajt, som vi bevakar, har testat bilen tidigare.
Vi har skrivit 18 artiklar om Mercedes-Benz‘ elbilar på http://xn--jrgensval-07a.se/, där den senaste var Mercedes eVito hygglig skåpbil (240504).
Garantier: tre år och obegränsad körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd sex år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Pris för Mercedes CLA 250+ with EQ Technology från 633 000 kronor. Tillval gör bilen betydligt dyrare.
Teknikens Värld nämner två uttryckliga konkurrenter till Mercedes CLA 250+: BMW i4 eDrive40, ”Tidigare testvinnare som lockar med 340 hästkrafter och mer distinkt uppträdande än CLA men brottas även med dåligt baksäte. Bullrigare på vägen och hårdare satt än Mercan. Räckvidd i detta utförande: 61,3 mil. Pris: 650 700 kronor.”; Tesla Model 3 Long Range, ”En slentrianmässig rival som CLA kör ifrån när det gäller uppgiven räckvidd och komfort men Teslan är betydligt billigare. Dåligt baksäte även här och än mer skärmbaserat upplägg. 283 hästkrafter. Räckvidd i detta utförande: 70,2 mil. Pris: 539 990 kronor.”
Till konkurrenterna hör rimligen också: BYD Seal, DS No8, Polestar 2 och Volkswagen ID.7.
Jag saknar en del på Mercedes CLA 250+: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), högre maxlast, flera manuella reglage, vindrutevisning (HUD), konverter för 400-voltssystem och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes CLA 250+, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ny plattform (MMA)
+ 800-voltssystem
+ stor frunk (101 liter) i bakhjuldrivna versionen
+ karmlösa dörrar
+ ”vägg” av skärmar över hela bilens bredd
+ bra bromskraftsåtervinning
+ högre energieffektivitet genom två växlar
+ hög kvalitet i materialval med något undantag
+ komfortabel fjädring
+ fint avstämd styrning
+ lågt ljud i kupén
+ bra långfärdsbil
+ skärm även för baksätespassagerare (tillval)
+ tredelad baksätesrygg
+ omfattande trådlös uppdatering (OTA)
+ lastutrymme under golvet (durken)
På minussidan:
– baksätet trångt och spartanskt
– få fysiska knappar och reglage
– svepknappar på ratten
– sluttande taklinje stjäl utrymme i baksäte och bagage
– hög lasttröskel
Mercedes CLA 250+ får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 17, 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Mercedes-Benz
Läs hela artikeln på Mercedes CLA 250+ får godkänt!