Toyotas första elbil, Toyota bZ4X, kom våren 2022 – och floppade. Den hade bland annat dåliga köregenskaper, kort räckvidd och långsam laddning. Nu kommer en uppdaterad version, som visar att Toyota gör en betydligt bättre bil.
Beräknad leveransstart i Sverige för uppdaterade (facelift) Toyota bZ4X är årsskiftet 2025–2026.
Modellbeteckningen kräver en förklaring: bokstäverna ”bZ” står för ”beyond Zero” (”efter noll”) och talar om att det är en batteridriven elbil; siffran ”4” refererar till storleken; bokstaven ”X” beskriver att det är en SUV-crossover.
Toyota ägare är japanska Toyota.
Nya Toyota bZ4X AWD bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA, där ”TNGA” står för Toyota New Global Architecture.
Andra bilar som delar plattformen e-TNGA är Lexus RZ, Toyota bZ3 (kinesiska marknaden), Toyota bZ5 (finns inte i Sverige) och kommande Toyota C‑HR+.
Nya Toyota bZ4X finns i tre versioner i Sverige: framhjulsdrift (FWD) på 57,7 kilowattimmar, kWh, framhjulsdrift (FWD) på 73,1 kWh och fyrhjulsdrift (AWD) på 73,1 kWh. Till detta kommer tre utrustningsnivåer: Active (57,7-versionen), Active Tech (73,1-versionerna) och Executive (73,1-versionerna) ; finns också Executive Bitone som är Executive med tvåfärgad lack och extra stylingdetaljer. Denna artikel handlar om Toyota bZ4X Executive AWD, alltså fyrhjulsdrift med 73,1 kWh.
Toyota bZ4X byggs för den europeiska marknaden i Aichi, Japan.
Dagens Nyheter har testat Toyota bZ4X Executive AWD som prototypbil, där den får 18 av 25 poäng, med näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper och komfort. Vi tolkar omdömet som att bilen är ett bra val.
Dagens Nyheter skriver i rubriken: ”Toyota har lärt sig av misstagen”. I ingressen skriver tidningen: ”Toyota körde i diket med sin första riktiga elbil. Men i sann Toyota-anda är misstagen utredda och fixade. Nu kommer den bZ4X vi borde fått för tre år sedan.”
Teknikens Värld har testat nya Toyota bZ4X AWD, som vi skrev om i artikeln Nya Toyota bZ4X bra val (250921), där den inte får några poäng. I det stora hela verkar det vara samma test som i DN.
Vi har skrivit fem artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nya Toyota bZ4X bra val(250921).
Toyota kallar bilen mellanstor suv, vilket den fyrhjulsdrivna versionen är. Toyota bZ4X AWD har fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög sittställning, hög markfrigång (cirka 20 centimeter), plats för fem personer, terrängfordonsegenskaper, stort bagageutrymme och rejäl dragvikt (har 1 500 kilogram).
Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri tio år eller 100 000 mil.
Pris är för Toyota bZ4X FWD 57,7 kWh från 479 900 kronor, för Toyota bZ4X FWD 73,1 kWh från 529 900 kronor och för Toyota bZ4X AWD från 554 900 kronor.
Dagens Nyheter nämner, liksom Teknikens Värld, två huvudkonkurrenter till Toyota bZ4X AWD: Lexus RZ 500e, ”Syskonbilen från Lexus har fått samma typ av uppdateringar som bZ4X. Öppnar du plånboken kan du också få en RZ med nya steer-by-wire-tekniken. Pris: Ej klart.”; Škoda Enyaq RS, ”Det finns många konkurrenter från Volkswagenkoncernen men vi väljer en av de bättre, uppdaterade Enyaq. RS-versionen har fyrhjulsdrift och tuff design. […] Pris: Från 664 900 kronor.”
Andra konkurrenter är: Ford Mustang Mach-E, Škoda Enyaq iV, Škoda Enyaq iV 80X och VW ID.4 GTX,
Jag saknar en del på nya Toyota bZ4X AWD: snabbare laddning och 800-voltsystem, ström från bilen/batteribank (V2L), frunk, högre maxlast och långa serviceintervaller.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota bZ4X Executive AWD som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bättre elmotorer än 2022
+ bättre batterier och räckvidd än 2022
+ mer benutrymme fram och bak än 2022
+ snyggare och trevligare än 2022
+ större instrumentpanel framför ratten än 2022
+ bättre landsvägskörning än 2022
+ förvärmning av batterier inför laddning
+ växelströmsladdning på 22 kW
+ navigering med planering av laddstopp
+ hög laddkurva
+ heltäckande panoramaglastak
+ styvt chassi
+ billig
På minussidan:
– plottrig instrumentering
– bristfälliga köregenskaper
– bristande komfort
– låg dragvikt för framhjulsdrift
Toyota bZ4X Executive AWD får 18 av 25 poäng i testet.
Läs hela artikeln på Toyotas uppdaterade elbil godkänd!
Testet publicerades i Dagens Nyheter 25 oktober 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Toyota