Fördelarna med elbilar är många. Här samlar vi de vanligaste argumenten sorterade under olika rubriker: miljöfördelar, ekonomiska fördelar, körkomfort och prestanda samt socialt ansvarstagande, men också nackdelar och myter.
Fördelarna med en renodlad elbil är många, som vi här går igenom punkt för punkt. Många av fördelarna gäller också laddhybrider, men dessa har bland annat högre miljöpåverkan, högre driftskostnader och högre servicekostnader, eftersom dessa bilar har dubbla drivlinor.
Generellt är renodlade elbilar byggda på en renodlad elbilsplattform att föredra framför elbilar byggda på en kombinationsplattform.
När vi köpte vår första rena elbil 2017, var utbud och funktioner mycket begränsade. Nu finns alla typer av elbilar. Elbilar är sofistikerade och diversifierade, med många pris- och stilalternativ, alla med tillförlitlighet och kraft som överträffar fossilbilar.
Elbilar erbjuder många fördelar – från miljö och ekonomi till komfort och bekvämlighet. Även om initialkostnaden fortfarande är högre, ger elbilar lägre total ägandekostnad (TOC), särskilt i Sverige med ren och billig el. Många elbilsägare vittnar dessutom om ökad körglädje och mindre praktiska bekymmer i vardagen.
Vi har samlat 20 vanliga argument för elbil.
Miljön talar för elbilar
1. Inga avgaser: Elbilar släpper inte ut några avgaser, varken koldioxid, kväveoxider eller andra avgaser. Den som kör elbil med hundra procent förnybar el har inga utsläpp alls. Enligt Energimyndigheten släpper elbilar i Sverige ut 4 gram koldioxid (CO₂) per kilometer jämför med 158 gram för dieselbilar och 155 gram för bensinbilar, eftersom elproduktionen är förknippad med vissa utsläpp, för den som inte kör på ren, förnybar el. Källa: www.kvd.se/artiklar/elbilar/elbilar-vilken-bil-ar-bast-for-miljon och bilbolaget.nu/artiklar/fordelar-med-elbilar
2. Snabb återbetalning av miljöpåverkan: Trots att batteritillverkning är energikrävande, kompenseras detta snabbt. I Sverige kan en elbil bli miljövänligare än en fossilbil redan efter cirka 1 150 mils körning. Källa: www.eways.se/elbil-miljovanlig
3. Hög livscykel-effektivitet: Även när man räknar med utsläpp från bilproduktion och elproduktion, är elbilar betydligt renare än fossilbilar i Sverige, särskilt med enbart förnybar el. Källa: bilbolaget.nu/artiklar/fordelar-med-elbilar
4. Lång livslängd på batterier: Elbilsbatterier har i genomsnitt längre livslängd än fossildrivna bilars motorer. Batterierna har vanligen en garanti på åtta år eller mer. Batterierna har med tiden fått avsevärt längre hållbarhet och motståndskraft mot nedbrytning än sina föregångare; litiumjonbatterier kan hantera upp till 2 000–3 000 laddcykler, vilket betyder att de kan hålla i över elva år även med daglig laddning. Dessutom har elbilsbatterier ett andra liv, bland annat som drivkälla i båtar och för ellagring. Källa: www.carla.se/magasinet/kopguide/elbil-vs-bensin-och-dieselbil-en-kostnadsanalys
5. Elbilar del av elsystemet: Med tekniken ”vehicle-to-grid” (V2G), ”fordon till nätet”, kan elbilen bli del av elsystemet genom att skicka tillbaka el till elnätet. Det gör det möjligt att delta i energimarknaden som en rörlig lagringsenhet. För elnätet betyder detta ökad stabilitet och flexibilitet vid toppbelastningar och möjlighet att lagra förnybar el under lågperioder. För användaren betyder det att en V2G-laddare kan betala tillbaka sin kostnad inom några år, med möjlig avkastning på tusentals kronor. 2VG-tekniken behöver dock få nationella specifikationer, vilket bara några få länder har, för att fungera. Källa: https://www.cleanenergyreviews.info/blog/v2g-explained-vehicle-to-grid-benefits och en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle
6. Återvinning: Batterier har ett värde. När batterierna återvinns korrekt, kan man spara över 50 procent av råvarorna jämfört med nyproduktion, vilket minskar både klimatpåverkan och behovet av nya, jungfruliga råvaror. Elektrifiering driver fram cirkulära flöden och återvinningssystem i bilindustrin, som stärker hållbarheten. Vissa bilmärken har ett nollmål, med total återvinning av råvaror och noll klimatpåverkan. Källa: en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_supply_chain
7. Ökad energisäkerhet: Elbilar minskar beroendet av importerad olja genom att använda lokalt producerad el, i Sverige huvudsakligen förnybar el för elbilar. Detta ökar det nationella energioberoendet, självförsörjningen och stabiliteten. Bilbatterier kan bli en del av balanskraften och elsystemet, med alla fördelar det innebär (se punkt 5 ovan). Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle

Ekonomin talar för elbilar
8. Lägre driftskostnader: Elbilar har lägre kostnader per mil jämfört med bensin- och dieselbilar. Detta gäller generellt men särskilt vid laddning hemma, på jobbet eller annat ställe där man laddar billig växelström. Hemmaladdning kan kosta 3–4 kronor per mil, medan bensin ofta kostar 11–12 kronor per mil och diesel omkring 8 kronor per mil. Till detta kommer lägre skatt och för den som har företagsbil lägre förmånsvärde. Det finns också möjligheter till att få el gratis vid affärer, som ser fördelen med att erbjuda gratis el till kunder. Källa: www.santanderleasing.se/magasinet/elbil-vs-diesel
9. Lägre underhållskostnader: Elbilen har en bråkdel av fossilbilens rörliga delar. Det gör att underhållet (service och reparationer) är lägre för elbilar; vissa tillverkare håller fast vid täta serviceintervaller, vilka dock i allmänhet är billigare än för fossilbilar. Elbilisten behöver varken oroa sig för byte av olja, tändstift eller transmissionsdelar. Bromskraftsåtervinningen – regenerativ bromsning – minskar dessutom slitaget på bromsarna. Källa: eviq.se/blogs/news/varfor-ar-det-sa-mycket-billigare-att-kora-en-elbil-an-en-bensinbil? och bilensblogg.se/ar-elbilar-mer-ekonomiska-i-langden
10. Bättre andrahandsvärde: Elbilar har hittills haft högre värdeminskning initialt jämfört med fossilbilar (cirka 40–50 procent efter tre år). Men nyare modeller med längre räckvidd håller värdet betydligt bättre. Källa: www.mdpi.com/2624-8921/6/4/101?utm_source
11. Kontinuerligt förbättrad funktionalitet: Allt flera elbilstillverkare erbjuder trådlösa uppdateringar (”over the air”, OTA) av bilens programvara, inte bara kartor och liknande. Det gör att bilen får ständigt förbättrad funktionalitet, prestanda och användargränssnitt, med uppdatering av både mjukvara och ibland hårdvara. Det gör bilen mer framtidssäker, utan att den behöver in på en verkstad. Källa: www.techradar.com/vehicle-tech/hybrid-electric-vehicles/refreshed-evs-are-the-best-evs-how-rapid-updates-are-redefining-car-ownership
12. Smidig hemmaladdning: De flesta med elbil kan ladda bilen hemma till låg kostnad. Är som att ha en farmartank eller bensinpump hemma; andra talar om att “parkera på en bensinstation varje kväll och hämta bilen med full tank”. Varje dag kan man starta med fulltankad bil. Begränsningarna för boende i flerfamiljshus håller lagstiftningen steg för steg på att undanröja. Källa: bilbolaget.nu/artiklar/fordelar-med-elbilar
13. Låg skatt: Elbilar är näst intill skattebefriade. Elbilar har registerhållningsavgift på 69 kronor per år och skatt på 360 kronor per år. Bensinbilar behöver, utöver detta, betala skatt för bilens koldioxidutsläpp. Dieselbilar behöver dessutom betala ett så kallat miljötillägg och bränsletillägg. Källa: https://www.carla.se/magasinet/kopguide/elbil-vs-bensin-och-dieselbil-en-kostnadsanalys
14. Extremt bränsleeffektiva: Elmotorer är extremt effektiva. Vanligen når över 80 procent av elenergin hjulen, medan förbränningsmotorer bara når 15–20 procent i effektivitet. Tack vare bromskraftsåtervinning, återvinns upp till 20 procent av rörelseenergin, vilket ger både lägre energiförbrukning och mindre bromsslitage. Källa: en.wikipedia.org/wiki/Electric_car
15. Andra ekonomiska fördelar: Det finns även andra ekonomiska incitament, som kan variera över bland annat tiden och mellan länder. Elbilar kan ha fördelar som lägre parkeringsavgifter, rätt att köra i kollektivtrafikkörfält samt inga eller reducerade färjeavgifter. Källa: www.carla.se/magasinet/kopguide/elbil-vs-bensin-och-dieselbil-en-kostnadsanalys? och www.aneomobility.com/se/artiklar/elbil-eller-fossilbil-vad-lonar-sig-egentligen
Körkomfort och prestanda talar för elbilar
16. Tystare: Elbilar genererar mindre ljud, i princip bara vägljud och vindbrus. Detta ger en tystare bil samt bättre körupplevelse och liten bullerförorening. Källa: www.santanderleasing.se/magasinet/elbil-vs-diesel?
17. Omedelbar acceleration: Elmotorer levererar kraft direkt och har bara en växel, vilket ger snabb och smidig acceleration, både från stillastående och vid omkring i högre farter. Elmotorer har också högt vridmoment. Elbilar har bättre motorstyrka (flera hästkrafter) än fossilbilar. Källa: dinbil.se/guider/kopa-bil/bensinbil-eller-elbil-det-har-ar-skillnaden?
18. Bättre och säkrare väghållning: Elbilar har lägre tyngdpunkt än fossilbilar, vilket förbättrar hantering, komfort, lyhördhet, väghållning och säkerhet. Källa: dinbil.se/guider/kopa-bil/bensinbil-eller-elbil-det-har-ar-skillnaden?
19. Snabbare värme: Värmesystemet i elbilar fungerar effektivt även i kallt väder, vilket gör uppvärmning snabbare än spillvärme från förbränningsmotorer. Detta gäller framför allt elbilar med värmepump, vilket de flesta har. Källa: www.reddit.com/r/sweden/comments/1ay0c92/livet_med_elbil
Socialt ansvarstagande talar för elbilar
20. Socialt ansvar: Elbilsföraren tar socialt, klimatmässigt och miljömässigt ansvar. Därtill är det modernt med elbil, vilket bidrar till en känsla av samhällsansvar och stolthet hos elbilsförare. Källa: elbilsfrskring-eib9z.se/varfor-valja-elbil
Finns också nackdelar
Elbilar har också nackdelar, men över tiden minskar dessa jämfört med fossilbilar. Nackdelarna är främst räckvidd, inköpspris, laddinfrastruktur och försäkringskostnad. Källa: driva-eget.se/artiklar/elbil-bensinbil-eller-dieselbil-vad-ar-billigast? och www.carla.se/magasinet/kopguide/elbil-vs-bensin-och-dieselbil-en-kostnadsanalys? och elbilsmagasinet.se/10-nackdelar-med-elbil
Det finns också myter om elbilar, som inte är sanna eller är nackdelar som egentligen inte är det. Bilbolaget går igenom elva myter, som alltså inte är korrekta. Källa: bilbolaget.nu/artiklar/myter-om-elbilar
Elva artiklar ”praktiskt om elbilar”
Vi har tidigare skrivit om ”praktiskt om elbilar. Det här är den elfte artikeln.
Tidigare artiklar på temat ”praktiskt om elbilar”: Läge köpa beg elbil (250525), Elbilsbatteriet håller länge (250319), Nu kommer billiga elbilar (250222), Mer om billigare elbilar (250113), Ladda elbil till 100 procent? (241201), V2L och V2G – vad betyder det? (241006), Lätt ladda elbilen rätt (240925), Bra dragkraft på elbilar (240807), Lätt köra rätt på el (240709) och Litet batteri kan vara bättre (240707).
Bilden visar författarens nuvarande elbil, Kia EV9 GT Line med fyrhjulsdrift (köpt i oktober 2024), som ersatte Tesla Model Y Long Range AWD (2021) och dessförinnan Kia e-Niro (2019) och Hyundai Ioniq Electric (2017).
Läs hela artikeln på Tjugo fördelar med elbilar!