Lynk & Co 08 är en laddhybrid, som har en elektrisk räckvidd på 20 mil WLTP. Därmed är den första laddhybriden i Europa med så lång elräckvidd. Det innebär i sin tur att många kan genomföra sina dagliga körningar helt på eldrift.
Vi skriver inte om bilar som kostar 450 000 kronor eller mer eller är laddhybrider, men gör här ett undantag. Kinesiska Lynk & Co 08 är en laddhybrid, som har en tillräckligt stor räckvidd för att fungera i daglig körning, ungefär lika stor som vår första helelektriska bil, Huyndai Ioniq, för åtta år sedan.
Lynk & Co 01 var en laddhybrid. Lynk & Co 02 är första renodlade elbilen, en nära släkting till Volvo EX30 och Zeekr X. Nu kommer en riktigt vass laddhybrid, Lynk & Co 08, företagets tredje bil på den europeiska marknaden.
Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg samt ytterligare tio europeiska städer.
Lynk & Co 08:s styrka är räckvidden på 20 mil med elmotor och över 100 mil, när bensinmotorn används.
Lynk & Co har samma ägare som Volvo personvagnar och Zeekr, kinesiska Geely. Den har säte i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung, men drar nu ner kraftigt på bemanningen i Göteborg. Inom ägarfamiljen Geely har bilarna följande rangordning: Volvo, Zeekr och Lynk & Co.
Lynk & Co 8 bygger på kombinationsplattformen CMA Evo (Compact Modular Architecture Evolution), som är en vidareutveckling av den ursprungliga CMA-plattformen. Plattformarna CMA Evo eller CMA finns i Volvo XC40, Volvo C40, Lynk & Co 01, 02, 03, 05, 06, 09 samt Geely Xingyue.
Lynk & Co 8 byggs på Geelys fabrik i Ningbo, Kina.
Lynk & Co 08 finns i två versioner, Core och More. Det mesta ingår i Core; ytterligare funktioner finns i More. Denna artikel handlar om Lynk & Co 08 Core.
Lynk & Co 08 är, enligt tillverkaren, en suv. Bilen uppfyller inte kraven på en suv: ingen fyrhjulsdrift, oklart om den kan ha dragkrok och i sådana fall rimligt hög dragvikt (minst 1 500 kilogram). Den uppfyller suv-kraven i form av kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (185 millimeter).
Dagens industri har gjort en test av Lynk & Co 08 och ger den 18 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som svagt underkänt, även om tidningen är imponerad av elräckvidden, snabbladdningen och har få minustecken. Dagens industri ger delbetyg i sina tester: högsta betyg (fem poäng) inte i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och ekonomi.
Dagens industri sammanfattar testet i rubriken ”Räckvidden kan rädda 08” och säger om laddhybriden Lynk & Co 08: ”Många förare kommer att kunna köra 100 procent på el och frågan är om den stackars bensinmotorn kommer få jobba särskilt mycket.”
Vi har skrivit tre artiklar om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Lynk & Co 02 halvbra elbil (250208).

Garantier: sannolikt nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
Priset för Lynk & Co 08 är från 549 995 kronor och för toppversionen från 599 995 kronor. Det mesta ingå i respektive version.
Dagens industri nämner tre konkurrenter till Lynk & Co 08: BMW X3, ”En klart högre prisklass men bjuder på en fin körkänsla.”; Hyundai Ioniq 5, ”Renodlad elbil med 800-voltsystem, snabb laddning och bra komfort.”; Volvo XC60, ”Fortfarande en av marknadens bästa suvar.”
Till konkurrenterna hör rimligen också flera rent eldrivna fordon förutom Hyundai Ioniq 5 och naturligtvis massor av laddhybrider från Audi, Hyundai, Kia, Škoda, Volkswagen, Volvo med flera.
Jag saknar en hel del på Lynk & Co 08: dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, taklast på minst 75 kilogram, nätuppdatering (OTA), generösa serviceintervaller och betydligt högre maxlast, för med maxlast på 425 kilogram får fem fullvuxna personer inte ha några väskor. Dessutom är det att faktum att en laddhybrid – även om den har bra elektrisk räckvidd – har dubbla drivlinor med allt vad det innebär jämfört med en renodlad elbil.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 08 Core, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ laddhybrid med längst räckvidd
+ gott om utrymme i kupén
+ stort bagageutrymme (540 liter)
+ tyst, framför allt med eldrift
+ bekväm stötdämpning
+ snabb acceleration
+ bra toppfart
+ stor pekskärm
+ navigationen fungerar bra
+ bra med fysiska reglage
På minussidan:
– viss spårkänslighet på grov asfalt på motorväg
– ingen fyrhjulsdrift
Lynk & Co 08 Core får 18 av 25 poäng i testet.
Läs mer på Lynk & Co 08 hybrid med räckvidd!
Testet publicerades i Dagens industri 30 maj 2025 (bakom betalvägg).
Foto: Lynk & Co