De mindre och billigare elbilarna börjar komma 2025. En spännande nyhet är Hyundai Inster, som i billigaste versionen kostar 299 990 kronor.
Sydkoreanska Hyundai Inster är en liten elbil med många positiva sidor – men brister i säkerhet. I Sydkorea heter modellen Casper och är byggd på samma plattform som Hyundai i10 och Kia Picanto, det vill säga en kombinationsplattform. I Europa borde bilen ha namnet Ioniq 2 eller Ioniq 3, men heter alltså Inster.
Hyundai och Kia är två syskon- eller kusinföretag, där Hyundai är störst internationellt men Kia störst i Sverige.
Hyundai Inster finns i två versioner: instegsversionen på 97 hästkrafter och 42 kilowattimmar, kWh, samt långräckviddsversion (long range) på 115 hästkrafter och 49 kWh. Till detta kommer olika utrustningspaket: Pure (instegsversionen), Essential (båda), Advanced (långräckviddsversion) och Cross (långräckviddsversion). Denna artikel handlar om Hyundai Inster Advanced, som Auto Motor & Sport har testat.
Vi har haft 17 artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se, där den senaste var Hyundai Inster spännande nyhet (241218).
Auto Motor & Sport har testat Hyundai Inster Advanced och gör tummen upp för bilen. Den får 4 av 5 poäng. Auto Motor & Sport delar inte ut delbetyg, men väl betyg i halva steg.
Auto Motor & Sport summerar i rubriken, ”Tillbaka till samtiden”, och artikelns slutkläm, ”Som stadsbil, andrabil eller pendlarbil är det här ett spännande alternativ.”
Dagens Nyheter har testat Hyundai Inster Long Range, som vi skrev om i artikeln Hyundai Inster spännande nyhet (241218), där den får 18 av 25 poäng.
Hyundai kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, har inte plats för fem personer och har inte möjlighet till dragkrok. Enda suv-kraven bilen uppfyller är stort bagageutrymme och rimligt hög markfrigång (178 millimeter).

Här är fakta om Hyundai Inster Advanced:
√ Mindre suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 115 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 147 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ Dålig krocksäkerhet, tre poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 120 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 29 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Ingen plug & charge eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 49 kilowattimmar, kWh, och netto 46 kWh.
√ Blandad körning 1‚51 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 36,5 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 10,6 sekunder.
√ Tomvikt 1 260–1 248 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 402 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 280/351 liter beroende på baksätesinställning.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 059 liter.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 383 x 161 x 158 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 1 500 mil eller ett år.
√ Garantier: nybil fem år utan begränsning i körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Hyundai Inster är från 299 900 kronor och Hyundai Inster Advanced från 349 900 kronor.
Auto Motor & Sport nämner en uttrycklig konkurrent till Hyundai Inster: Renault 5 E-Tech.
Till konkurrenterna hör rimligen också: Cupra Born, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30 samt VW ID.3 och VW ID.4.
Jag saknar en del på Hyundai Inster Advanced: plug & charge/autocharge, lastutrymme fram (frunk) för åtminstone laddkabel, dragkrok och bättre krocksäkerhet.
I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Inster Advanced, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ ”smart paketerad”
+ bra design
+ hög charmfaktor
+ tyst
+ bra kvalitet i reglage
+ kompakt men inte trång interiör
+ gott om förvaringsfack
+ välbyggd bil
+ kompakt
+ usb-, usb-C- och 12-voltsuttag fram
+ usb-C-uttag bak
+ integrerade mugghållare gör nästan framstolarna till soffa
+ fällbart, delat baksäte
+ fällbart främre mittarmstöd
+ förvaring under lastgolvet (durken)
+ mycket rymligt baksäte, framför allt om man lutar sätet bakåt
+ genomtänkta lösningar
På minussidan:
– obefintlig sikt till vänster
– vindkänslig
– frekventa varningsljud med lugnare än i Ioniq 6
– ingen viloplatta för vänster förarfot
– fula knappat på mittkonsolen
– seg mjukvara
– ingen långfärdsbil
– kort räckvidd
– relativt hög förbrukning
Hyundai Inster Advanced får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades i Auto Motor & Sport 7 maj 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai
Artikeln publicerad 8 maj 2025