Den klassiska jeepen föddes i krigsmiljö, en fyrhjulsdriven bil för alla vägar, väder och miljöer. Vem kunde tänka sig en jeep som elbil? Nu finns den, Jeep Avenger, men den är mer anpassad till storstadsdjungeln än tropikdjungeln.
Den moderna eljeepen är långt från sin föregångare, men den har några delar gemensamt: suv, robusthet, hög markfrigång och kantiga skärmar. En samling europeiska motorjournalister tycker om vad de ser, för de korade Jeep Avenger till Årets Bil 13 januari 2023.
Med en traditionell definition av suv, är Jeep Avenger inte en suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift och dragkrokskapacitet, som jag räknar in som suv-krav. Dock lovar Jeep fyrhjulsdriven bil framöver.
Jeep Avenger är byggd på en gemensam bilplattform (e-CMP) inom Stellantiskoncernen. Den är därmed syskon till bland andra de mindre suvarna Opel Mokka-e och Peugeot e-2008 samt småbilen Peugeot e-208. Nu väntar Jeep och de andra märkena på en gemensam elbilsplattform inom Stellantis.
Dagens Nyheter har testat bilen och är kluven inför den. DN svarar inte själv på frågan tidningen ställer: ”Håller den måttet?”
Här är fakta om Jeep Avenger.
Bilen har framhjulsdrift och motor på 156 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 51 kilowattimmar netto och 54 kWh brutto. Räckvidden är 40,8 mil WLTP. Förbrukningen är 1,52 kWh per mil WLTP. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder och toppfarten 150 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 355 liter, med nedfällda baksäten 1 067 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
Bilen kan inte ha dragkrok.
Jeep Avenger har många förarstödssystem. Bilen har ingen nätuppdatering (OTA) mer än för informationssystem och navigering.
Priset för Jeep Avenger är från 459 900 kronor, inget pris för privatleasing. För den som vill ha ytterligare utrustning finns två nivåer ovanför instegsmodellen.
DN nämner inte uttryckligen några konkurrenter till Jeep Avenger, men jämför den med syskonmodellerna Opel Mokka-e och Peugeot e-2008.
I sammanställningen nedan utgår jag Jeep Avenger, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ konkurrenskraftigt pris
+ god komfort
+ tydlig robusthet
+ snygg design
+ hög markfrigång
+ anpassad till tuff stadskörning
+ mycket förvaringsutrymme i kupén, totalt 34 liter mot vanligen 15 liter för denna bilstorlek
+ stort bagageutrymme för den här bilstorleken
På minussidan:
– dålig totalekonomi
– långsam laddning
– litet baksäte
– långsam acceleration
Jeep Avenger får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerade på Dagens Nyheter sajt 11 februari 2023 (bakom betalvägg)!
Jörgen Bengtson
Foto: Jeep
Artikeln publicerad 11 februari 2023