Kia är duktig på elbilar. Under hösten har Kia presenterat Kia EV3 Long Range, som Dagens Nyheter har testat och ser som en mindre variant av EV9. Dock får den ingen toppbetyg, även om mitt omdöme är att bilen är ett bra alternativ.
Dagens Nyheter kallar Kia EV3 Long Range för “den nya Volvoutmanaren”, i alla fall i Sverige, med Kia EV9 kontra Volvo EX90 och Kia EV3 kontra Volvo EX30.
Kia EV3 bygger på samma helelektriska plattform, E-GMP, som EV9, men har inte dess snabba laddning med 800-voltsystem.
Kia EV3 finns i en version, men kommer inom kort i version med mindre batteri och räckvidd på 44 mil. Framöver kommer även en fyrhjulsdriven version. Bilen finns med tre utrustningspaket: EV3 Long Range, EV3 Plus Long Range och EV3 GT Line Long Range. Denna artikel handlar om basmodellen Kia EV3 Long Range.
Kia EV3 är en halvkombi eller crossover, även om Kia kallar den suv. Den är dock ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, har dragkrok med låg dragvikt (750 kilogram) och klen motorstyrka för en suv. Däremot uppfyller den kraven på en suv i form av stort bagageutrymme, plats för fem personer och rimligt hög markfrigång (160 millimeter).
Vi har skrivit över 20 artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Kia EV6 står sig i konkurrensen (22 april 2024).
Dagens Nyheter har testat Kia EV3 Long Range och ger den 17 av 25 poäng. Betyget är väl varken tummen ner eller tummen upp, även om tidningen inte har så mycket negativt att säga om bilen. Dagens Nyheter delar ut delbetyg; bilen får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i miljö och komfort samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, säkerhet och ekonomi.
Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på Kia EV3 Long Range i rubriken, ”Kia EV3 utmanar svenska konkurrenten – Volvo EX30”.
Här är fakta om Kia EV3 Long Range:
√ Liten halvkombi, kallar sig för suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 204 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testat i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 128 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 81,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Blandad körning 1,62 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 60,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 7,9 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 945 kilogram.
√ Maxlast 350 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 460 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 250 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Litet främre lastutrymme (frunk) på 25 liter.
√ Dragkrok med dragvikt 750 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 431 x 185 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV3 Long Range (LR) är 498 300 kronor, för Kia EV3 Plus LR 530 300 kronor och för Kia EV3 GT Line 580 300 kronor. Det mesta ingår i respektive paket.
Jag saknar en del på Kia EV3: version med fyrhjulsdrift, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större främre lastutrymme (frunk), högre dragvikt och snabbare snabbladdning.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Kia EV3. Men tidningen säger i artikeln att Kia EV3 är konkurrent till Volvo EX30 och nämner att Kia ser bilen som konkurrent till BYD Atto 3 och Volkswagen ID.3.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV3 Long Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rymlig
+ låg förbrukning
+ lättkörd
+ ”liten och kompakt”
+ stort bagageutrymme
+ främre lastutrymme (frunk)
+ lång räckvidd
+ stor bildskärm
+ relativt rymligt baksäte
+ utdragbart bord under armstödet
+ smart bromsenergiåtervinning
+ bra runtomsikt
+ balanserad styrning
+ bra fjädring
På minussidan:
– långsam snabbladdning
– ryckig gång
– svåranvänd skärm
– korta stolsdynor fram
– enkelt materialval
– bristande vägkontakt
– inte så väl isolerad
Kia EV3 Long Range får 17 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 2 november 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 november 2024
Uppdaterade 2 november 2024