Sydkoreanska Kia är duktig på elbilar, framför allt i Sverige. Kias senaste elbil, Kia EV3, får blandat mottagande. Här kommer ytterligare ett omdöme, från Gröna Mobilister.
Kia EV3 kämpar mot flera bilmodeller – främst mot Tesla Model 3, Volvo EX30 och Volkswagens ID.3/ID.4 – om ledartröjan. Tidningar som testat Kia EV3 ger den högst varierat betyg, från odiskutabel ”tummen upp” till definitivt ”tummen ner”.
Kia EV3 bygger på samma helelektriska plattform, E-GMP, som Kia EV6, Kia EV9 och Hyundais nya elbilar. Men den har inte deras snabba laddning med 800-voltsystem och hög, flack laddkurva. Kia EV3 ersätter i praktiken Kia Niro och motsvarar närmast Kias laddhybrid Ceed.
Kia EV3 tillverkas i Gwangmyeong, nära Seoul, Sydkorea.
Kia EV3 finns i två versioner, Kia EV3 med mindre batteri och räckvidd på 43,6 mil och Kia EV3 LR (long range) med större batteri och räckvidd på 60,5 mil. Kia EV3 LR finns med tre utrustningspaket: EV3 LR, EV3 Plus LR och EV3 GT Line LR. Denna artikel handlar om Kia EV3 Plus LR, men i faktasammanställningen har vi med både Kia EV3 och Kia EV3 LR.
År 2026 kommer en fyrhjulsdriven version av Kia EV3, som också ska få 22-kW-laddning.
Kia kallar bilen suv, vilket den inte är. Bilen saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt (minst 1 500 kilogram) och hög markfrigång (har 140 millimeter). Den uppfyller suv-kraven på rimlig motorstyrka (med tvekan), stort bagageutrymme och plats för fem personer.
Gröna Mobilister har testat Kia EV3 Plus LR. Den ger inga poäng, men vi tolkar omdömet som ”tummen upp”.
Gröna Mobilister sammanfattar sin syn på Kia EV3 Plus LR i rubriken, ”En cool Kia” och artikelns avslutning, där rekommendationen gäller grundversionen av LR, ”Mest prisvärd är EV3 Long Range utan Plus-paket”.
Motor auto & sport har testat Kia EV3 och Kia EV3 LR, och ger den 5 av 5 poäng, som vi skrivit om i Kia EV3 får full pott (250216), Svenska Dagbladet ger EV3 GT Line LR motsvarande 12,5 av 25 poäng, Kia EV3 kan bättre (241228), Dagens industri ger Kia EV3 LR 19 av 25 poäng, EV3 LR bra alternativ (241115), och Dagens Nyheter ger Kia EV3 LR 17 av 25 poäng, Kia EV3 bra alternativ (241102).
Vi har skrivit 25 artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Kia EV3 får full pott (250216).
Här är fakta om Kia EV3 och Kia EV3 LR:
√ Tillverkaren kallar den suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 204 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 102/128 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 29/31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G (Kia EV3 LR).
√ Batteri (litiumjon/NMC) på brutto 58,3/81,4 kilowattimmar, kWh, och netto 55/78 kWh.
√ Blandad körning 1,49/1,62 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 43,6/60,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 7,5/7,7–7,9 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 800/1 850 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 500–600 kg.
√ Bakre lastutrymme 460 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 251 l.
√ Utrymme under lastgolvet.
√ Främre lastutrymme under huven (frunk) på 25 l.
√ Dragkrok med dragvikt 500/1 000 kilogram.
√ Taklast 80 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 430 x 185 x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (Kia EV3 LR).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV3 419 900 kronor, Kia EV3 Long Range 498 300 kronor, Kia EV3 Plus Long Range 530 300 kronor och Kia EV3 GT Line Long Range är 580 300 kronor. Det mesta ingår i respektive paket.
Gröna Mobilister nämner många konkurrenter till Kia EV3 LR: Renault Megane E-tech, ”Komfortabel, känns trängre, mindre SUV-stuk”; Smart #1, ”Mindre bagageutrymme”; Volkswagen ID.3 och Cupra Born, ”Beprövad, mindre SUV-stuk”; Volvo EX30, ”Närmast jämförbara konkurrent, betydligt mindre bagageutrymme”.
Till konkurrenterna hör rimligen också BYD Atto 3, Citroën e-C3, Fiat Panda, MG4, Škoda Elroq och Volkswagen ID.4.

Jag saknar en del på Kia EV3: version med fyrhjulsdrift, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) i alla versioner, större främre lastutrymme (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram och snabbare snabbladdning.
I sammanställningen nedan utgår jag från EV3 Plus LR, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ trevlig och ljus kupé
+ rymlig kupé
+ ”enkel och harmonisk att köra”
+ smidig i stan
+ stabil på landsväg
+ mycket stort bagageutrymme
+ delbart baksäte 40/60
+ mycket lång garanti (sju år) eller 15 000 mil
+ uttrycksfull, modern, cool
+ ström från bilen/batteribank, V2L
+ tillräckligt stark motor
+ framhjulsdrift fördel vintertid
+ bra fjädring
+ bra långfärdsbil
+ känns som en stor bil
+ mycket lång räckvidd
+ elstyrd bakluckeöppning
+ elstyrd förarstol
+ eluppvärmt baksäte
+ dödavinkelassistans
+ konstläderklädsel
+ utdragbart bord mellan framsätena
+ sköna stolar
+ frunk på 25 liter
+ bra med manuella reglage
+ avancerat navigationssystem
+ batteriförvärmning
+ bra bromskraftsåterföring
+ enpedalskörning
+ instrumentpanel framför ratten
+ tre skärmar som fungerar bra
+ lätt stänga av hjälp- och varningssystem
+ smarta lösningar i Kia Connect-appen
På minussidan:
– högt vägljud med 19-tumshjul
– hög förbrukning med 19-tumshjul
– lite tung för sin storlek
– låg släpvagnsvikt
– relativt långsam snabbladdning
– inget panoramatak
– stolarna saknar möjlighet till förlängning
– ingen genomlastningslucka
– för känslig uppmärksamhetsvarnare
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Tester publicerades på sajten Gröna Mobilister den 14 maj 2025.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 juni 2025