Kia EV5 är en attraktiv elbil i mellanstorlek. Den ligger i sin grundläggande version, Kia EV5 (standard), strax över prisnivån för vår bevakning, 550 000 kronor. Trots det bevakar vi bilen.
Kia är ett allt starkare elbilsmärke i Sverige och här betydligt större än sin globala storebror eller kusin, Hyundai. Kia har i Sverige lanserat Kia EV6, därefter sjusitsiga Kia EV9, sedan lilla Kia EV3, Kia EV4 och nu Kia EV5. Snart kommer nya minstingen Kia EV2. När Kia har alla modellerna på plats, är Kia en av få märken med ett i stort sett komplett utbud av elbilar.
Kia EV5 finns för leverans i Sverige från årsskiftet 2025–2026.
Huvudägare är sydkoreanska Hyundai Motor Company, som är del av Hyundai Motor Group. Kia är dock ett eget bolag inom gruppen. Andra stora delägare är South Korea’s National Pension Service och ledningen inom Kia.
Tillverkningen för den europeiska marknaden av Kia EV5 sker till en början i Yanchengfabriken, Jiangsuprovinsen, Kina, under 2026 i Gwangjuanläggningen, Sydkorea.
Kia EV5 bygger på en renodlad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform (E-GMP), från Hyundai Motor Group, med de fördelar detta innebär.
Den delar plattform med Kia EV3, Kia EV4, Kia EV6, Kia EV9 och kommande Kia EV2 samt Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6 och kommande Hyundai Ioniq EO och Hyundai Ioniq 9 samt Genesis GV60. Kia EV3, Kia EV4 och Kia EV5 samt sannolikt Kia EV2 har 400-voltsystem, övriga 800-voltsystem.
Kia EV5 finns i en version i Sverige: Kia EV5 med lång räckvidd (long range) och framhjulsdrift (FWD). Den finns med fyra utrustningsnivåer: standard, Plus, GT Line och GT Line Panorama. Denna artikel handlar om Kia EV5 GT Line.
Kia EV5 kommer under 2026 även med fyrhjulsdrift (AWD).
Svenska Dagbladet har med hjälp av Aftonbladet testat Kia EV5 GT Line som förseriebil (i utförandet Long Range, som är enda som finns i Sverige). Tidningen sätter betyg i hela steg från ett till sex. Kia EV5 GT Line får en stark femma. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Kia EV5 GT Line som mycket bra.
Svenska Dagbladet säger i rubriken: ”Kias väl avvägda kompromiss en habil elbil för barnfamiljen” Tidningen summerar: ”Kanske inte den bästa elbilen från Kia, men den mest rimliga just nu. … [som har] alla möjligheter att bli omåttligt populär.” Den är alltså något av en ”mellanmjölksbil”.
Vi har tidigare skrivit 29 artiklar på Jörgensval.se om Kias elbilar. Den sista med länk är Kia EV4 GT Line Long Range godkänt (251202).
Ingen av de tidningar och webbplatser vi bevakar – Auto, motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta Växeln, Teknikens Värld och Vi Bilägare – har testat Kia EV5.
Bilen är, enligt Kia, en suv. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift, rejäl dragvikt (har 1 200 kilogram) och terrängfordonsegenskaper. Den uppfyller med tvekan suv-kraven på hög markfrigång (16,7 centimeter). Den uppfyller suv-kraven på plats för fem personer, hög sittställning och stort bagageutrymme.

Här är fakta för Kia EV5.
√ Företaget kallar bilen kompakt suv.
√ Framhjulsdrift (FWD).
√ Motor 218 hästkrafter, hk, 160 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 295 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Fem av fem stjärnor i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 81,4 kWh och netto 78 kWh.
√ Blandad körning 1,47–1,54 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 53/50,5 mil WLTP beroende på fälgstorlek.
√ Toppfart 165 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 8,4 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 800 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 545 kg.
√ Bakre lastutrymme 566 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 650 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) 44 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 200 kg.
√ Taklast 80 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 461 x 188 x 168 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall troligen 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år eller 15 000 mil samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Pris för Kia EV5 FWD (alla i Sverige är med lång räckvidd, long range) är från 553 900kronor, Kia EV5 Plus FWD från 588 900 kronor, Kia EV5 GT Line FWD från 622 900 kronor och Kia EV5 GT Line Panorama FWD från 634 900 kronor.
Svenska Dagbladet nämner inga uttryckliga konkurrenter till Kia EV5.
Till konkurrenterna hör rimligen Hyundai Ioniq 5, Kia EV3, Nio ET5 Touring, Peugeot E-5008, Renault Scenic E-Tech, Škoda Elroq, Škoda Enyaq, Tesla Model 3, Tesla Model Y, Volkswagenv ID.4, Volvo EX60 och Xpeng G6.
Jag saknar ganska lite på Kia EV5 GT Line: fyrhjulsdriven version, snabbare laddning/800-voltsystem, högre dragvikt, långa serviceintervaller och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV5 GT Line som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ väl avvägd kompromiss
+ ”perfekt familjebil”
+ stort baksäte med plats för benen och skjutbara dynor
+ mittkonsol med förvaringsutrymme i baksätet
+ helt plant bagageutrymme med nedfällda baksäten
+ stolarna går att fälla långt bak
+ campingläge
+ förvaring under huven (frunk)
+ bra körkänsla, ”mjukt, fluffigt gungande”
+ stora och sittvänliga stolar
+ lätt att parkera
+ bra sikt bakåt
+ bra med fysiska knappar
+ ström från bilen, batteribank, V2L.
+ dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G
+ Apple carplay och Android auto.
På minussidan:
– relativt motorsvag
– ratten skymmer skärm för klimatanläggning
– långsam snabbladdning
– hög förbrukning
– eldriven laddlucka riskerar att frysa fast på vintern
– enkel karta
– brister i menysystemet
Kia EV5 GT Line får fem av sex poäng/betyg i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 25 december 2025 bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 25 december 2025