När elbilen Kia e-Niro kom på den svenska marknaden, blev den snabbt populär. Nu kommer den i en ny version, Kia Niro EV, med en mängd uppgraderingar. Det gör att den bör kunna behålla en ledande position bland elbilar i Sverige, trots att den bygger på en gammal plattform.
Niro EV, där ”EV” står för ”elbil” på engelska (”Electric Vehicle”), är en vidareutveckling av e-Niro. Den kom i början av år 2019 och blev snabbt populär. Den är 2022 Sveriges mest sålda elbil, trots att den inte är byggd på en ren elbilsplattform.
Niro EV har flera förbättringar jämfört med e-Niron från början av 2019, bland annat app, dragkrok, trefasladdning på 11 kW, ”powerbank” (V2L), batteriförvärmning, större skärm och längre räckvidd.
Hur står den sig i dag mot nya elbilar? Ganska bra, men åldern börjar ta ut sin rätt.
Svenska Dagbladet har testat nya Niro och ger den ett medelhögt betyg men samtidigt lovord, som att bilen ”ett bra och förnuftigt val” och ”en familjefavorit”.
Här är lite fakta om Kia Niro EV, som grundversionen heter:
Snabbladdningen är på 72 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 64,8 kWh netto och räckvidden är 46 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,57 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,8 sekunder. Toppfarten är 167 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 475 liter, med nedfällda baksäten 1 392 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk).
Kia Niro EV har dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, kollisionsvarnare och fjärrstyrd parkering.
Priset för Kia Niro EV är från 530 500 kronor. Privatleasingpris är 5 500 kronor per månad (tre år). Om man vill ha olika tillägg ökar grundpriset något.
SvD nämner två konkurrenter till Kia Niro EV: MG4 och Volkswagen ID.3 Pro.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia Niro EV med framhjulsdrift, där jag summerar plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ sjuårig nybilsgaranti
+ ”powerbank” som gör att man kan driva andra elektriska apparater (V2L)
+ rymlig
+ dragkrok
+ stort bagageutrymme med insynsskydd
+ bagageutrymme under huven (frunk)
+ förvärmning av batteriet
+ bra avvägning mellan vanliga knappar och digitala funktioner
+ tyst
+ bekväm
+ trygg
+ bra räckvidd
+ hög kvalitet
+ bromsåtervinning med rattpaddlar
+ låg energiförbrukning
På minussidan:
– dålig snabbladdning
– långsam acceleration
– obekväm förarplats
– ”blankt körintryck”
– relativt dyr
– låg toppfart
Kia Niro EV får 26 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 19 november 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 20 november 2022