Lynk & Co 02 halvbra elbil

Lynk & Co har samma ägare som Volvo personvagnar och Zeekr, kinesiska Geely. Den har säte i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung. Den skiljer sig från andra bilar inom ägarfamiljen Geely genom att fokusera på bildelning, även om den delen är rejält nedtonad i nya Lynk & Co 02.

Lynk & Co:s nya affärsmodell bygger på att man köper bilen och inte behöver ha bildelning.

Lynk & Co 01 var en laddhybrid. Lynk & Co 02 är första renodlade elbilen, en nära släkting till Volvo EX30 och Zeekr X. Den delar renodlad elbilsplattform, SEA, med dessa. Samma plattform har även Smart.

Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg.

Lynk & Co 02 finns i två versioner: Lynk & Co 02 Core och Lynk & Co 02 More. Den här artikeln handlar om Lynk & Co 02 More. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Vi har haft två artiklar om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Lynk 02 med ny modell (241216).

Dagens Nyheter har testat Lynk & Co 02 More och gör, som vi tolkar det, ett försiktigt tummen upp eller ner för bilen. Lynk & Co 02 får 18 av 25 poäng. Dagens Nyheter delar ut delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, miljö och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i säkerhet och komfort. Eftersom bilen inte är testad i Euro NCAP, kan säkerhetsbetyget komma att bli högre.

Dagens Nyheter sammanfattar sin syn på bilen i rubriken: ”Volvos syskon lockar med attraktivt pris”.

Dagens Nyheter rekommenderar att man väljer den mer påkostade More-versionen om man ska köpa.

Dagens industri har testat Lynk & Co 02 Core och ger den 18 av 25 poäng, vilket vi skrev om i artikeln Lynk 02 med ny modell (241216). Högsta växeln har också testat Lynk & Co 02 som förseriebil och ger den motsvarande 17,5 av 25 poäng, vilket vi skrev om i Lynk & Co 02 hyggligt val (241024)

Lynk & Co kallar bilen suv, eller kupé-suv, vilket den blir först om den kommer med fyrhjulsdrift. I övrigt uppfyller den kraven på en suv: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, dragkrok med hög dragvikt (1 600 kilogram) och rimligt hög markfrigång (17,5 centimeter). Plump i suv-protokollet är att den bara finns med tvåhjulsdrift.

Här är fakta om Lynk & Co 02 Core respektive More:
√ Mindre/mellanstor suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 272 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11/22 kW.
√ Inte plug & charge eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 69 kilowattimmar, kWh, och netto 66 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,5 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 44,5 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 5,5 sekunder.
√ Tomvikt 1 820 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 525 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 410 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 400 liter.
√ Utrymme under lastgolvet.
√ Minimalt (15 liter) främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd utan speglar/höjd: 446 x 185 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto på gång.
√ Serviceintervall inget klart besked.
√ Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år eller 12 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Lynk & Co 02 Core är 429 995 kronor och för Lynk & Co 02 More 474 995 kronor. Det mesta ingår i respektive version.

Dagens Nyheter nämner två uttryckliga konkurrenter till Lynk & Co 02: BYD Atto 2, ”På papperet är den en bit efter 02, sämre laddning, lägre effekt, kortare räckvidd och högre pris. Pris: 474 900 kronor.”; Mini Countryman E, ”Mini vill likt Lynk & Co vara ett alternativt val. Dyrare än vad den är bra. Framhjulsdrift, 204 hk och upp till 46 mils räckvidd. Pris: 465 900 kronor.” Men artikeln nämner också två andra konkurrenter, Volvo EX30 och Zeekr X.

Till konkurrenterna hör rimligen också Cupra Born, Kia EV3, Škoda Elroq, Smart #3 och VW ID.3/ID.4.

Jag saknar en del på Lynk & Co 02 More: plug & charge/autocharge, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), större främre lastutrymme (frunk) och långa serviceintervaller. Dessutom är andrahandsvärdet en osäker faktor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 02 More, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..

På plussidan:
+ ”känns lätt på vägen”
+ lätt och direkt styrning
+ mjukt avfjädrade chassi
+ bra och snabb pekskärm
+ ”barnsligt enkelt” menysystem
+ lågt pris
+ instrumentpanel framför ratten
+ lång och djup förvaringslåda mellan framstolarna
+ USB-uttag på 60 watt
+ två platser för trådlös laddning
+ rimligt kraftfull motor och snabb acceleration
+ värmepump
+ destinationsladdning på 22 kilowatt
+ rattvärme
+ 360-graderskamera
+ elstolar
+ rattknappar utan touchfunktion
+ rejält utrymme under lastgolvet

På minussidan:
– dåliga stolar
– kränger djupt åt sidorna i kurvor
– gungig gång
– obekvämt baksäte
– avig form på ratten
– ingen direktinställning för rattvärme

Lynk & Co 02 More får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 8 februari 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Lynk & Co

Artikeln publicerad 8 februari 2025