Lynk & Co 02 More bra val

Lynk & Co:s affärsmodell bygger på bildelning, även om funktionen är nedtonad i nya Lynk & Co 02. Lynk sköter allt det praktiska och står för försäkringen. Den som delar bilen behöver inte ens vara där, för att lämna över eller ta emot bilen, som öppnas med mobilen. 

Lynk & Co har samma ägare som Volvo personvagnar och Zeekr, kinesiska Geely. Den har säte i Göteborg och betonar sitt svenska ursprung, men drar nu ner kraftigt på bemanningen i Göteborg. Inom ägarfamiljen Geely har bilarna följande rangordning: Volvo, Zeekr och Lynk & Co.

Lynk & Co 02 delar renodlad elbilsplattform, Sustainable Experience Architecture 2 (SEA2), med Volvo EX30, Zeekr X samt Smart #1 och Smart #3.

Lynk & Co 02 byggs på Geelys fabrik i Zhangjiakou, Kina.

Lynk & Co lockar med ”klubbar”, där man kan ”provköra bilen, ta en kaffe eller kolla in våra coola co-working-utrymme”. Dessa finns i Stockholm och Göteborg samt ytterligare tio europeiska städer.

Lynk & Co 02 finns i två versioner: Lynk & Co 02 Core och Lynk & Co 02 More. Det mesta ingår i Core; ytterligare funktioner finns i More. Den här artikeln handlar om både Lynk & Co 02 Core och More.

Vi har haft fyra artiklar om Lynk & Co:s elbilar på Jörgensval.se, där den senaste är Lynk & Co 08 hybrid med räckvidd (250531).

Gröna Mobilister har testat Lynk & Co 02 Core och More och gör, som vi tolkar det, tummen upp för bilen. Gröna Mobilister delar inte ut betyg eller delbetyg.

Gröna Mobilister sammanfattar sin syn på bilen i artikeln: ”… min favorit, särskilt som prislappen är attraktiv – speciellt om du delar bilen med andra.”

Gröna Mobilister rekommenderar att man väljer den mer påkostade More-versionen, som innehåller värmepump, 22 kW-laddning, backkamera, 360-graderskamera, uppvärmd ratt och ”väldigt bra högtalare”. 

Dagens Nyheter har testat Lynk & Co 02 More och ger den 18 av 25 poäng, som vi skrev om i Lynk & Co 02 halvbra elbil (250208). Dagens industri har testat Lynk & Co 02 Core och ger den 18 av 25 poäng, Lynk 02 med ny modell (241216). Högsta växeln har testat Lynk & Co 02 som förseriebil och ger den motsvarande 17,5 av 25 poäng, Lynk & Co 02 hyggligt val (241024).

Tillverkaren kallar bilen suv, eller kupé-suv. Andra skulle kalla den crossover, sportback eller halvkombi. Den blir suv först om den kommer med fyrhjulsdrift. I övrigt uppfyller den kraven på en suv: kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, dragkrok med hög dragvikt (1 600 kilogram) och hög markfrigång (191 millimeter).

Här är fakta om Lynk & Co 02 Core respektive More:
√ Tillverkaren kallar den mellanstor suv
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 272 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30 minuter.
√ Växelströmsladdning 11/22 kW.
√ Inte plug & charge eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 69 kilowattimmar, kWh, och netto 66 kWh.
√ Blandad körning 1,48 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 44,5 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 5,5 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 745 kilogram.
√ Maxlast med förare 525 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 410 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 400 l.
√ Utrymme under lastgolvet.
√ Främre lastutrymme under huven (frunk) på 15 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 446 x 185 x 157 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil fyra år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år eller 12 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Lynk & Co 02 Core är 429 995 kronor och för Lynk & Co 02 More 474 995 kronor. Det mesta ingår i respektive version.

Gröna Mobilister nämner fem uttryckliga konkurrenter till Lynk & Co 02: Hyundai Ioniq 5, ”Större, laddar snabbare, dyrare”; Nissan Ariya, ”Liknande utformning, större och mer SUV:ig”; Renault Scenic, ”Årets Bil och inte utan anledning”; Tesla Model 3, ”Nej förresten”; Volkswagen ID.4, ”Större och tyskare”;

Till konkurrenterna hör rimligen också BYD Atto 2, Cupra Born, Kia EV3, Mini Countryman E, Škoda Elroq, Smart #3, Volkswagen ID.3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Jag saknar en del på Lynk & Co 02: alternativ med fyrhjulsdrift, alternativ med lång räckvidd, plug & charge/autocharge, dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G) och större främre lastutrymme (frunk). Dessutom är andrahandsvärdet en osäker faktor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Lynk & Co 02 Core och More, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen..

På plussidan:
+ lätt med bildelning
+ lågt pris
+ god förarmiljö
+ hög säkerhet
+ bra miljötänk med 100 procent förnybar el i tillverkning och löfte om halverad klimatpåverkan i produktionen i närtid 
+ ombonad
+ många fysiska reglage
+ stor, liggande pekskärm
+ instrumentpanel framför ratten
+ Apple carplay och Android auto
+ fjärruppdateringar (OTA)
+ ”Wi-Fi-hotspot”
+ två trådlösa laddare för mobilen
+ ”mängder med förvaringsfack”
+ bra backkameror
+ ”alla tänkbara varningssystem”
+ ställbar ratt i alla ledder
+ rymligt baksäte
+ ljus och luftig kupé, delvis tack vare glastak
+ bra utrymme under lastgolvet
+ baksätet delbart 40/60
+ minimalt främre lastutrymme
+ rimlig motorstyrka
+ snabb acceleration
+ bra förarassistanssystem
+ bra grundutrustning
+ värmepump (Lynk & Co 02 More)
+ destinationsladdning 22 kW (Lynk & Co 02 More)

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– få valmöjligheter
– dålig runtomsikt
– går inte att reglera svankstöd, höja/sänka stol i framkant eller förlänga stol framåt
– inbyggt nackstöd passar inte alla
– inte rund ratt
– bristande bekvämlighet i baksätet
– relativt litet bagageutrymme
– ingen genomlastningslucka
– små skillnader i körlägen och bromskraftsåterföring
– ingen enpedalskörning
– störande hastighets- och uppmärksamhetsvarnare
– ladduttag på vänster bakflygel

Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerade på webbplatsen Gröna Mobilister 8 maj 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Lynk & Co

Artikeln publicerad 4 juni 2025