Mazda och övriga japanska tillverkare har varit sena med elbilar. Mazda kommer nu med en elbilsversion av modellen 6, som får blandat mottagande av de två tester som skett i Sverige.

Mazda 6 är en gammal och beprövad modell, såld i över fyra miljoner exemplar under cirka 20 år. Den finns nu som renodlad elbil i sin fjärde version, Mazda 6e. Tidigare har Mazda bara haft en elbilsmodell, Mazda MX-30.

Mazda 6e finns för leverans i Sverige i oktober 2025.

Ägare är börsnoterade, japanska Mazda Motor Corporation. Toyota Motor Corporation är största delägare (cirka fem procent) och strategisk partner.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i Changan‑Mazda‑fabriken i Nanjing, Kina.

Mazda 6e bygger på en renodlad elbilsplattform, Changan Electric Platform Architecture 1 (EPA1), med de fördelar detta innebär. 

Den delar plattform med Changan Automobile, ett samriskföretag Mazda har i Kina med statligt bolag. Den har en kinesisk tvilling, Deepal LO7. Mazda kommer att lansera sin första helt egna elbilsplattform tidigast 2027.

Mazda finns i två versioner i Sverige: Mazda 6e Standard Range med batteri på 68,8 kWh och räckvidd på 47,9 mil samt Mazda 6e Long Range med batteri på 80 kWh och räckvidd på 55,2 mil. Till detta kommer i Sverige olika utrustningspaket: Takumi och Takumi Plus. Denna artikel handlar om Mazda 6e 68,8 kWh, sannolikt med utrustningspaket Takumi Plus.

Mazda hör till kategorin relativt billiga elbilar, med två bilar, Mazda 6e, som kostar under 550 000 kronor.

Tidningen Teknikens Värld har testat Mazda 6e Standard Range i vad den kallar Provkörd, där den inte delar ut poäng eller betyg. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Mazda 6e som underkänt, tummen ner.

Teknikens Värld säger om Mazda 6e i rubriken: ”En helt annan sexa Fjärde generationen Mazda 6 kastar ut allt det gamla”. I artikeln summerar tidningen stor tveksamhet: ”Så som den är utformad duger å ena sidan inte till så mycket annat än som stilig direktörsvagn för två. Å andra sidan är den betydligt billigare än närmaste konkurrenten Volkswagen ID.7.”

Vi har skrivit två artiklar på Jörgensval.se om Mazdas elbilar, där den sista med länk är Godkänt för Mazda 6e 68,8 kWh (250803).

Webbplatsen Högsta Växeln har tidigare testat Mazda 6e Standard Range Takumi Plus, som vi skrev om i artikeln  Godkänt för Mazda 6e 68,8 kWh, där den får motsvarande 15 av 25 poäng.

Bilen är, enligt Mazda, en halvkombi, inte en suv. Den är i mångt och mycket en sedan.

Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil samt tio år på komponenter, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Pris för Mazda 6e Standard Range från 499 500 kronor och Mazda 6e Long Range från 514 900 kronor. Tillval gör bilen dyrare.

Teknikens Värld nämner två konkurrenter till Mazda 6e: Audi A6 Sportback e-tron Proline, ”Samma batteri- och motoruppsättning som i folkan nedan. Lyxigare framtoning och betydligt högre pris för något som i grunden är samma bil. Pris: 699 000 kronor.”; Volkswagen ID.7 Pro SWE Edition, ”ID.7 i snålutförande med lilla batteriet och bakhjulsdrift kommer under 600 000 kr-strecket. Hela 61 mils räckvidd, men tråkigare look än Mazdan. Pris: 589 900 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen också BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 Touring, Polestar 2, Tesla Model 3 och Volvo EX30.

Jag saknar en hel det på Mazda 6e: snabbare laddning, längre serviceintervall, snabbare acceleration, ström från bilen/batteribank (V2L) och högre maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mazda Standard Range som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ elegant design
+ varm och ombonad inredning
+ bra dragvikt, 1 500 kilogram
+ ”hyfsat rymlig” frunk
+ bra förvaringsutrymmen i förarmiljön
+ batteriförvärmning
+ låg vikt

På minussidan:
– ingen fyrhjulsdriven version
– långsam laddning
– låg motoreffekt
– blygsam prestanda
– dålig acceleration
– inga fysiska reglage
– trångt baksäte med låg takhöjd och sittdyna
– litet bagageutrymme
– programerbara knappar som sitter för långt ut på ratten
– ologisk och otydlig menystyrning
– dålig styrkänsla
– ingen reglerbar bromskraftsåtervinning
– inget enpedalsläge
– dålig fjädring
– tvådelat baksäte utan genomlastningslucka

Mazda 6e Standard Range får inga poäng i testet.

Läs hela artikeln på Tummen ner för Mazda 6e!

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 22, 2025 (bakom betalvägg).

Foto: Mazda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *