För ungefär tio år sedan kom Renault med elbilen Zoe, som gjorde succé och blev Europas mest sålda elbil. Den hade sina brister, men var en ekonomiskt överkomlig elbil. Till nackdelarna hörde litet batteri, batterihyra och ingen snabbladdning. Nu kommer Zoes efterträdare, Renault Mégane E-tech EV 60 – utan Zoes nackdelar.
Franska Renaults elbilsmodeller bygger – liksom japanska Nissan och Mitsubishi – på samma plattform, CMF-EV. Plattformen var så klar hösten 2019 att Renault och Nissan kunde presentera var sin kompakt-suv, Renault Mégane E-tech respektive Nissan Ariya. Men sedan kom coronapandemin och välte spelbordet. Nu är Renault på banan med sin Mégane E-tech EV 60.
Varken Renault eller Nissan bjuder på några revolutionerande elbilar. Det som sticker ut är batteriet, som är ovanligt kompakt och lätt. Renault Mégane E-tech finns i två batteristorlekar, 40 respektive 60 kilowattimmar (kWh).
Renault Mégane E-tech EV 60 kan ta emot snabbladdning på 130 kW. Det är långt under gränsen för supersnabbladdning, 150 kW, som är standard på många nya elbilar. Destinationsladdningen är 22 kW, vilket är högre än de 11 kW som annars dominerar.
Bilen har framhjulsdrift och motor på 218 hästkrafter. Den kanske kommer med fyrhjulsdrift.
Räckvidden med 60 kW-batteriet är 43,2 mil (WLTP), vilket är litet för en modern elbil med största batteriet. Förbrukningen är låg, 1,69 kWh per mil (WLTP).
Accelerationen, 0–100 kilometer per timme, är 7,5 sekunder. Det är relativt långsamt för en modern elbil, men snabbt nog för de flesta. Toppfarten är 160 kilometer per timme, vilket inte är i tysk motorvägsklass men räcker för svenska vägar.
Bagageutrymmet är i minsta laget, 440/1 332 liter, det senare med nedfällda baksäten.
Bilen kan ha dragkrok men dragvikten är ett klart minus, bara 900 kilogram.
Priset börjar på 453 900 kronor. Efter miljöbilspremien på 70 000 kronor hamnar priset med råge under 400 000 kronor, vilket påminner om Zoes låga pris.
Svenska Dagbladet har testat bilen och tycker inte att den har ”några revolutionerande nyheter”.
SvD nämner två huvudkonkurrenter: VW ID.3 och Hyundai Kona Electric.
I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégane E-tech EV 60, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ rimligt bra räckvidd
+ konkurrenskraftigt pris
+ tillräcklig motorprestanda
+ bra förarhjälpssystem
+ lättkörd
+ kvick i styrningen
+ stor, lättöverskådlig pekskärm
+ vanliga knappar till viktiga funktioner
+ värmepump
+ bra destinationsladdning, 22 kW
+ automatisk dörröppning när man närmar sig med nyckelkort
På minussidan:
– dålig bakåtsikt
– många manuella knappar och spakar
– ingen genomlastningslucka
– B-stolpen är i vägen för lång förare
– placering av växelväljaren gör att man lätt tar fel
– stötig gång
Renault Mégane E-tech EV 60 får 27 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 30 april 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Renault
Artikeln publicerad 30 april 2022