Det är ont om kompakta elsuvar, som kan ta sju personer men inte kostar skjortan. Mercedes-Benz har en sådan, Mercedes-Benz EQB 350 4Matic, även om den har brister som att man inte kan ha dragkrok och har kort räckvidd.
Mercedes marknadsför Mercedes EQB 350 4Matic som en suv. Den har förvisso rimligt kraftfull motor, fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång, men den har ingen möjlighet till dragkrok. En annan nackdel är att den inte är baserad på en renodlad elbilsplattform, utan är en konvertering från bensinbilen GLB.
Mercedes EQB 350 4Matic är inte enda Mercedes för sju personer. Det finns även Mercedes EQV (tar åtta personer) och Mercedes EQS Suv.
Jag har haft åtskilliga artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar: Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).
Det är inte lätt att gruppera Mercedes elbilar utifrån de bokstavsförkortningar bolaget ger bilarna. Bokstaven ”B” i ”EQB” markerar modellens placering i Mercedes modellhierarki, där ”A” är minst (och enklast) och ”S” är störst (och lyxigast).
Svenska Dagbladet har testat Mercedes EQB 350 4Matic och gör den till bäst i test i kategorin suv med plats för sju personer: ”det mest prisvärda sjusitsiga alternativet på marknaden”.
Här är lite fakta om Mercedes EQB 350 4Matic:
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 292 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 113 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.
Batteriets storlek är 66,5 kilowattimmar netto och 69,7 kWh brutto. Räckvidden är 42 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,89 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,2 sekunder. Toppfarten är 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 495 liter, med nedfällda baksäten 1 710 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
Mercedes EQB 350 4Matic har ingen möjlighet till dragkrok.
Bilen har mängder av förarstödssystem
Priset för Mercedes EQB 350 4Matic med sju säten är från 666 600 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.
Vilka bilar konkurrerar Mercedes EQB 350 4Matic med? SvD nämner fyra bilar: två kinesiska som finns på marknaden, BYD Tang4wd och Hongqi E-HS9, samt amerikanska Tesla Model Y som ska komma i sjusitsig version och Kia EV9 som kommer hösten 2023.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes EQB 350 4Matic med fyrhjulsdrift och sju platser, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig bil för sju personer
+ yteffektiv
+ ”raketsnabb acceleration”
+ ”skön komfort”
+ ”bra köregenskaper”
+ ”bra sikt”
+ bra körergonomi
+ baksätena går att skjuta framåt eller bakåt, för att ge mer plats åt bagage
På minussidan:
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– ingen dragkrok
– två bakre sittplatserna fungerer bara upp till en personlängd på cirka 165 centimeter
Mercedes EQB 350 4Matic får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 25 februari 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 25 februari 2023