Mercedes EQE 500 bra suv

Mercedes-Benz kommer starkt med elbilar och har flera som placerar sig bra i tester. Den kanske bästa suven, åtminstone sett till priset, är Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic.

Mercedes marknadsför vissa bilar som suv, men de fyller inte alltid rimliga krav på det. EQE 500 SUV 4Matic är dock en äkta suv, med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt. Den är också byggd på en renodlad elbilsplattform, EVA2, som ger bättre möjligheter än en kombinationsplattform.

Mercedes har ett hållbarhetsperspektiv. Fram till 2030 ska 40 procent av råmaterialen i märkets bilar vara hållbara. Detta är en viktig del för EQE SUV.

Jag har haft många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Det är inte lätt att gruppera Mercedes elbilar utifrån de bokstavsförkortningar bolaget ger bilarna. Bokstaven ”S” i ”EQS” är störst och lyxigast. Bokstaven markerar modellens placering i Mercedes modellhierarki, där ”A” är minst och ”S” störst. EQE hamnar i mitten.

Dagens PS Högsta växeln har testat Mercedes EQE 500 SUV 4Matic och ser den, vad jag tolkar, som bäst-i-test i kategorin mellanstor SUV, men ger den ändå inte högsta eller näst högsta betyg. Sajten skriver: ”Mercedes-Benz EQE SUV upplevs som märkets vettigaste elbil. Den är effektiv, bekväm, praktisk och trevlig att köra.” Den ”är ett riktigt vasst tillskott till det evigt växande segmentet för elektriska lyxsuvar”.

Här är lite fakta om Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 408 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med möjlighet att uppgradera till 22 kW.

Batteriets storlek är 90,6 kilowattimmar netto och 96 kWh brutto. Räckvidden är 55,2 mil WLTP. Förbrukningen är 1,92 till 2,25 per mil WLTP. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder och toppfarten 210 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 675 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt på 1 800 kilogram.

Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Vilka bilar konkurrerar Mercedes Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic med? Dagens PS Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter, men nämner i förbifarten Audi Q8 e-tron, BMW iX och andra Mercedesmodeller.

Priset för Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic är från 1 050 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

På plussidan:
+ bäst designade EQE-modellen
+ ”komfortkung”
+ bekväm
+ tyst
+ ”segmentets bästa luftmotståndskoefficient – 0,25”
+ rymligt baksäte
+ stora innerutrymme
+ bra plats i baksätet
+ mekanisk framdifferential som helt kan koppla bort framhjulen
+ värmepump
+ mjuk fjädring
+ lätt styrning
+ bra regenereringslägen

På minussidan:
– brister i kvalitet med mycket plast
– dyr om man vill ha många tillval
– saknar lårstöd i baksätet

Mercedes-Benz EQE 500 SUV 4Matic får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växelns sajt 5 april 2023.

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 5 april 2023