Mercedes eVito hygglig skåpbil

Skåpbilar med eldrift kommer allt mer. Mercedes-Benz är ett bra exempel. Mercedes har dels eSprinter, som i sin största version är en rejäl elskåpbill med potential att bli husbil, dels den betydligt mindre eVito.

Utbudet av eldrivna skåpbilar/transportbilar är litet. Mercedes har två modeller, den större eSprinter och mindre eVito. Vito har funnits sedan 1996. Nu presenterar Mercedes tredje generationen Vito, för första gången i en elbilsversion med rimlig räckvidd (32 mil); tidigare Mercedes Vito eCell hade 13 mils räckvidd.

Mercedes eVito kommer i två längder, lång och extralång.

Nya eVito bygger på en kombinationsplattform.

Högsta växeln har testat Mercedes-Benz eVito (2024). Betyget är inte ett ”bäst-i-test”, trots 4 av 5 poäng. Högsta växeln ger bara ett helhetsbetyg. Sajten summerar sitt omdöme i brödtexten: ”I elektriskt utförande bjuder eVito på begränsad räckvidd och prestanda som lämnar mycket att önska” men säger också att bilen ”erbjuder ett mer lyxbetonat inslag i segmentet för skåpbilar i mellanklassen”.

Skåpbilens mått är för lastutrymmet: längd 2 586 millimeter, bredd 1 685 mm och höjd 1 391 mm. Det gör inte bilen till en potentiell elhusbil, som den större eSprinter är, men en nog så viktig skåpbil i det mindre segmentet.

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: MB eSprinter mycket bra skåpbil (21 februari 2024), Mercedes EQE 500 bra suv (22 september 2023), Mercedes på el för direktörer om AMG EQS 53 4Matic+ (13 juli 2023), Mercedes eCitan bra skåpbil (26 juni 2023), Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Här är fakta om transportbilen/skåpbilen Mercedes-Benz eVito (2024):

√ Bilen är en skåpbil/transportbil.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 116 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 362 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har en sätesrad med totalt två sittplatser.

√ Säkerheten är relativt hög. Bilen har testats i Euro NCAP, med betyg ”silver” i femgradig skala: ej rekommenderad, brons, silver, guld och platina.

√ Snabbladdningen är 50 eller 80 kilowatt (kW), i 400-voltsystem; den laddar från 10 till 80 procent på cirka 35 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kWh. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 66 kilowattimmar, kWh, brutto, och 60 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning i kWh per mil WLTP är 2,05 för lång och 2,08 för extralång.

√ Räckvidden vid blandad körning är 31,6 mil WLTP för lång och 31,3 för extralång.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 11,6 sekunder.

√ Toppfarten är 120 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 558 kilogram.

√ Bagageutrymmet har en lastvolym på 6 600 liter och lastkapacitet på 879 kilogram för lång och 851 för extralång. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Oklart om den kan ta taklast.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Mercedes-Benz eVito Panel Van L2 (2024) är från 582 420 kronor exklusive moms.

Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mercedes-Benz eVito.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz eVito, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ alla reglage känns igen från personbilssidan
+ bra omfattning på fysiska knappar, som gör att infotainmentsystemet går att hantera med handskar
+ hög kvalitetskänsla
+ förhållandevis hög komfortnivå
+ bra tillval för förvaringsutrymme i kupén
+ genomtänkt interiör
+ bra ergonomi
+ lättkörd
+ direkt styrning
+ god runtomsikt
+ digital backspegel

På minussidan:
– billiga materialval
– begränsade förvaringsutrymmen i kupén
– dålig räckvidd
– långsam acceleration
– fungerar dåligt som landsvägsbil
– ingen luftfjädring

Mercedes-Benz eVito (2024) får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta växelns sajt 28 april 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes

Artikeln publicerad 4 maj 2024