Mercedes på el för direktörer

Mercedes kommer starkt med elbilar inom alla sina segment, inklusive klassiska lyxbilar och extra motorstarka bilar. Senast ut på banan är Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic+, den första el-AMG:n.

Jag brukar inte skriva om bilar, som i grundversionen kostar 1 750 000 kronor, men gör undantag för denna Mercedes. Det tyska bilföretaget har en stor spridning på sina bilar, funktions- och prismässigt, vilket motiverar en genomgång även av denna.

”AMG” står historiskt för mycket motorstarka Mercedes. Denna AMG är den första eldrivna versionen.

”EQS” är Mercedes lyxbilsversioner av elbilar, dess elektriska flaggskepp. EQS och AMG blir därmed en kombination som förpliktar.

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes eCitan bra skåpbil (26 juni 2023), Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Dagens PS Högsta växeln har testat Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic+, nedan förkortat till Mercedes AMG EQS 53. Den får en rubrik, som fångar omdömet: ”Mercedes-AMG EQS 53 är en missil för direktörer”. Men sajten ger inte bilen särskilt högt betyg, 3,5 av 5 poäng. Det gör att bilen definitivt inte hamnar i kategorin ”bäst-i-test”.

Bilens stora nackdel är, enligt sajten, att den inte är en ”fullblodad AMG”, utan ”en mindre kryddstark tolkning av AMG-receptet” utan dess karisma.

Här är fakta om halvkombin Mercedes AMG EQS 53:

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 658 hästkrafter och vridmoment på 950 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 207 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW med tillval 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 107,8 kilowattimmar (kWh) och 108,4 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 2,21 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 58,6 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder. Toppfarten är 220 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 610 liter, med nedfällda baksäten 1 770 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 750 kilogram, och taklast på 100 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och navigationssystem framför ratten samt head-up display som tillval.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart och batteri tio år eller 25 000 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Mercedes är från 1 750 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Dagens PS Högsta växeln nämner tre konkurrenter till Mercedes AMG EQS 53: Lucid Air, Nio ET7 och Tesla Model S.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic+, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket snabb
+ bra räckvidd
+ snabb laddning
+ smidig på landsväg trots hög vikt (2,7 ton)
+ god kördynamik
+ välbalanserat chassi
+ direkt styrning
+ högteknologisk upplevelse med tre skärmar
+ bilen lär sig hur man använder systemet
+ mycket stort bagageutrymme
+ hög komfort men inte som andra AMG
+ hög prestanda men inte som andra AMG
+ bra men inte perfekt fjädring

På minussidan:
– inte en ”fullblodad AMG”
– undermålig kvalitet för en EQS/AMG
– obekväma baksäten, för högt golv
– komplicerat infotainmentsystem med överväldigande antal undermenyer
– artificiellt AMG-ljud
– saknar karisma som traditionell AMG-bil 

Mercedes AMG EQS 53 får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens PS Högsta växeln 13 maj 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes

Artikeln publicerad 13 juli 2023