Uppgraderingarna av elbilar kommer på löpande band. Extra intressant blir det med uppgraderingar av befintliga elbilar, som fått bra omdöme. Kinesiska MG S5 EV är en sådan.
MG står för ”Morris Garages” och är ett anrikt brittiskt märke, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG genom bolaget SAIC Motors och gjorde MG till en av Kinas största biltillverkare. SAIC gjorde om märket i grunden – märket i fronten är det enda som påminner om arvet.
År 2021 blev MG ett elbilsmärke på den europeiska marknaden. Eldrivna suven MG ZS EV gjorde succé i Sverige med till en början mycket lågt leasingpris, 1 990 kronor per månad. Sedan har MG kommit med många elbilar. Nu kommer MG ZS EV i en uppgraderad version, MG S5 (vi skippar här tillägget ”EV”). I Kina heter modellen MG ES5.
MG hör till kategorin billiga elbilar. Frågan är hur billig. I Kina kostar MG S5, som Vi Bilägare testar, cirka 200 000 kronor. I Norge är priset 289 900 norska kronor exklusive moms. Det indikerar ett pris i Sverige på cirka 365 000 kronor men det kan också bli cirka 100 000 kronor högre, det vill säga cirka 465 000 kronor.
Vi har skrivit 16 artiklar på Jörgensval.se om MG:s elbilar, där den sista med länkar är MG4 XPower bra liten suv (231217).
MG S5 bygger, till skillnad från föregångaren, på en renodlad elbilsplattform, Modular Scalable Platform, MSP, samma som för MG 4. Tillverkningen sker i Kina.
MG S5 finns i två versioner: räckvidd på 46,5 mil med NCM-batteri (Long Range) och 34 mil med LFP-batteri (Standard Range). Bilen finns med två utrustningsnivåer: Comfort och Luxury.
Denna artikel handlar om MG S5 Long Range Luxury.
Tidningen Vi Bilägare har testat MG S5 Long Range Luxury. Tidningen kallar testet ”provkört”, där den inte ger några poäng. Omdömet om bilen blir, som vi tolkar det, ett klart tummen upp – med reservation för priset. Lansering är planerad till september 2025.
Vi Bilägare sammanfattar sin syn på MG S5 Long Range Luxury i rubrik, “Så mycket bättre”, och avslutande brödtext, ”… ett tydligt steg framåt jämfört med märkets tidigare modeller”.
Bilen är, enligt MG, en suv. Den uppfyller suv-kraven i form av kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och rejält bagageutrymme. Den uppfyller inte suv-kraven på fyrhjulsdrift och dragkrok med rejäl dragvikt (är bara 750 kilogram). Frågan om markfrigång går inte att få svar på.

Här är fakta om MG S5 Long Range Luxury:
√ Företaget kallar bilen kompakt suv.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 231 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 350 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 139 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inga uppgifter om den har plug & charge och/eller autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,3 kilowattimmar, kWh.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (NCM) 64 kWh brutto och cirka 60–62 kWh netto.
√ Blandad körning 1,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 46,5 mil WLTP.
√ Toppfart 190 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 6,3 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 650 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 450–500 kg.
√ Bakre lastutrymme 453 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 441 l.
√ Lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 750 kg.
√ Inga uppgifter om taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 448 x 185 x 163 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall inget klart besked.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, inget besked om rostskydd eller lack, batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Pris för MG S5 Long Range Luxury är ännu inte klart.
Vi Bilägare nämner fyra direkta konkurrenter till MG S5 Long Range Luxury: BYD Atto 3, Hyundai Kona, Kia EV3, Škoda Elroq ”med flera”.
Till konkurrenterna hör rimligen också Citroën ë-C3, Kia EV3, kommande Suzuki eVitara 61 kWh AWD, kommande Toyota Urban Cruiser och någon bil från Volkswagen.
Jag saknar en del på MG S5 Long Range Luxury: Plug & charge och/eller autocharge, frunk, nätuppdatering (OTA), taklast, högre dragvikt och pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från MG S5 Long Range Luxury som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fysiska knappar för väsentliga funktioner
+ liten vändradie
+ sjuårig nybilsgaranti
+ renodlad elbilsplattform
+ bra fjädringskomfort
+ bra motorstyrka, ”bilen känns rapp”
+ högre inredningskvalitet än tidigare
+ bra mediaskärmsmenyer
+ stols- och rattvärme, värmepump
+ mittkonsol med mugghållare och induktionsladdning
+ rymligt baksäte
+ bra lastvolym
På minussidan:
– högt ljud, vindbrus i höga farter
– låg dragvikt
– saknar fyrhjulsdrift
– tröttsamma varningsljud för mycket
– vissa funktioner (motoreffekt och styrningströghet) med minimala skillnader
MG S5 Long Range Luxury får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Vi Bilägare 19 maj 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: MG
Artikeln publicerad 21 maj 2025