Mini Cooper E för dyr

Hur ser marknaden ut för ”hundkojan” på el? Numera ägs den av tyska BMW och tar bra betalt för sitt arv. Minstingen Mini Cooper får underkänt av Vi Bilägare.

Det är få bilar som fått svenskt smeknamn: ”hudkojan” är en sådan.

Tyska BMW (Bayerische Motoren Werke) köpte brittiska Mini, ”hundkojan”, och har steg för steg omvandlat den till eldrivna småbilar: Mini Cooper, Mini Aceman, Mini Countryman och Mini John Cooper Works Electric (Mini JCW Electric). Denna artikel handlar om Mini Cooper E, som Vi Bilägare har testat.

Mini Cooper är byggd på en ren elbilsplattform, Spotlight EV (även kallad J01), i ett samarbete BMW–Great Wall Motor.

Tillverkningen sker i Zhangjiagang, Jiangsu, Kina. Planer finns för tillverkning i Storbritannien.

Mini Cooper finns i två versioner: Mini Cooper E med batteri på drygt 40 kilowattimmar (kWh) och räckvidd på 30,5 mil WLTP samt Mini Cooper SE med batteri på 54 kWh och räckvidd på 40 mil. Utrustningsnivåerna är Essential, Classic och Favoured. Den här artikeln handlar om Mini Cooper E, oklart med vilken utrustningsnivå.

Vi har skrivit sju artiklar om Minis elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Tveksam Mini JCW Electric (250617).

Vi Bilägare har testat Mini Cooper E i vad den kallar ”Provkört”, där tidningen inte delar ut betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som underkänt.

Vi Bilägare sammanfattar sin uppfattning om bilen i rubriken, ”Lekfull i överkant”, och i artikeltexten, ”Trots hård fjädring och högt pris ger Mini Cooper E mer för pengarna än föregångaren med sin mycket kortare räckvidd.”

Svenska Dagbladet har testat Mini Cooper E Classic, som vi skrev om i artikeln Mini Cooper E – ”vill ha” men brister (241019), där den fick motsvarande 16,7 av 25 poäng.

Mini Cooper är en liten halvkombi och ingen suv.

Här är fakta om Mini Cooper E och Mini Cooper SE:
√ Liten halvkombi, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 181/218 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 290/330 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fyra sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 75/95 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 7,4 kW eller 11 kW (tillval).
√ Plug & charge och autocharge.
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 40,7/54,2 kilowattimmar, kWh, och netto 36,6/50,5 kWh.
√ Blandad körning 1,26/1‚44 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 30,5/40 mil WLTP.
√ Toppfart 160/170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,3/6,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 365/1 440 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 410/450 kg.
√ Bakre lastutrymme 200 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten: 800 liter.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Kan inte ha dragkrok.
√ Taklast 60 kilogram, med fabriksmonterad räls 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 386 x 176 x 146 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (tillval)
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall: två år eller 3 000 mil.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Mini Cooper E från 384 900 kronor och för Mini Cooper SE från 431 900 kronor. Olika utrustningsnivåer och tillval kostar extra och är dyra.

Jag saknar åtskilligt på Mini Cooper E: flera grundläggande tillval som är standard, ström från bilen/batteribank (V2L), snabbare snabbladdning, bättre räckvidd, främre lastutrymme (frunk) och möjlighet till dragkrok.

Vi Bilägare nämner tre specifika konkurrenter till Mini Cooper E: Fiat 500e, Hyundai Inster och Renault 5 E-Tech.

Till konkurrenterna hör rimligen också: Citroën ë-C3, Cupra Born, Fiat Grande Panda, Kia EV3, Nissan Micra, Škoda Elroq, Smart #3, Volvo EX30, VW ID.3 och andra kompakta elbilar.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Cooper E, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rolig att köra
+ rimligt bra räckvidd
+ fantasifull och kul design
+ bra kvalitet
+ bra stadsbil
+ kompakt
+ bra överblick
+ bra utrymme fram

På minussidan:
– dyr
– dyrt med tillval
– hård fjädring
– trångt bagageutrymme, även för bilstorleken
– trångt baksäte för vuxna
– ingen långfärdskomfort
– hög ljudnivå i kupén
– långsam snabbladdning
– vindrutevisning kan vara svår att se för långa förare
– svårt att använda runda skärmen

Mini Cooper E får inga poäng i testet.

Testet publicerades i Vi Bilägare nummer 10, 2025 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 6 juli 2025