Finns det något mer klassiskt än Folkabussen, som såg dagens ljus 1950 och sedan dess kommit i ytterligare sex generationer? Nu finns den sedan 2021 som laddhybrid och senare i år som helelektrisk minibuss. Dagens industri talar om ”Nostalgibussen redo för nya äventyr” på tre hela sidor.
Di säger kort om Volkswagen IB Buzz ”att resultatet är lyckat”, en laståsna till elbil och utan konkurrens i lika bra historia.
Di är imponerad av bilen, även om den är en förseriebil. Den är konstruerad på personbilsplattformen MEB.
Di talar om tre huvudkonkurrenter: Mercedes EQV, Tesla Model Y sjusitsig version och VW Multivan (som dock inte är helelektrisk)
Volkswagen IB Buzz har en räckvidd på cirka 40 mil.
Bagageutrymmet är i femsitsiga versionen 1 121 liter och i tresitsiga transportbilen ID Buzz Cargo nästan 4 000 liter. Senare kommer bilar med längre axelavstånd, som ger utrymme åt flera säten och/eller mera bagageutrymme.
Priset för Volkswagen IB Buzz är inte klart, men ryktet säger cirka 600 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor. Priset för privatleasing har Di ingen uppgift om.
I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen IB Buzz (totalpris cirka 600 000 kronor), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ bra acceleration
+ bra toppfart för denna typ av bil: 145 km per timme
+ välisolerad
+ stabil och lugn
+ bekväm
+ mycket god sikt
+ lätt snabbladdning med ”plug and charge”
+ levererar el
+ supersnabbladdning på 170 kW
På minussidan:
– dålig bilkänsla
– finns ännu inte med sju säten eller längre axelavstånd
– räckvidden: cirka 40 mil
Volkswagen IB Buzz får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 4 mars 2022.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 mars 2022