År 2025 och 2026 blir av allt att döma genombrottsåren för biliga elbilar. Vi kan se fram mot elbilar, som börjar konkurrera med fossilbilar i pris. I bilvärlden pratar man om bilar för 25 000 euro eller mindre, vilket i svenska pengar med vår högre moms blir upp till 300 000 kronor eller strax däröver.
Det finns flera faktorer som pressar priserna på elbilar och ger oss billiga elbilar:
• skärpta avgaskrav från Europeiska Unionen (EU) från 2025
• billigare batterier
• billigare produktion av elbilar
• ökad kinesisk konkurrens
• flera elbilar som är mindre och/eller har mindre batterier
Ett bekymmer i prisjämförelser är dels växlingskurs, dels skatt och avgifter på en bil. Till detta kommer eventuell tullhöjning på främst kinesiska elbilar (amerikanska bilar omfattar bara Tesla, som inte har någon ”bil för 25 000 euro”).
Många som skriver om priser anger ”efter skatt och avgifter”. Det bör innebära att alla tillämpliga avgifter och skatter är inkluderade i priset, det vill säga att priset är det slutgiltiga beloppet köparen betalar.
Räckvidden mäts enligt den internationella WLTP-standarden. Angiven räckvidd för nedanstående bilar är för instegsmodellen och grundversionen. Det kan finnas modeller med större batteri och längre räckvidd.
Vi har också tagit med två modeller, som i ett fall har större batteri för den svenska marknaden, vilka kostar (eller beräknas kosta) 350 000–400 000 kronor.
Vilka är då bilarna vi kan se fram emot?
Dagens Nyheter presenterar i dag sex kommande elbilar. Vi presenterar elva existerande och kommande elbilar.
BYD Seagull kommer våren 2025. Den lanserades i Kina redan 2023 och kostade då drygt 100 000 kronor. Bilen får sannolikt ett annat namn i Europa. Den kommer inom kort även att tillverkas inom EU (Ungern). Räckvidden är cirka 20 mil. Priset för denna kinesiska bil bör i Sverige bli drygt 200 000 kronor.
Citroën ë-C3 finns för beställning och leverans 2025. Citroën C3 är fjärde generationen sedan 2002, den första renodlade elbilen. Den tillverkas inom EU. Räckvidden är 32 mil. Priset för denna franska bil i Sverige är 299 990 kronor.
Dacia Spring kommer sannolikt 2025. Dacia är franska Renaults budgetmärke från Rumänien. Dacia Spring finns i stora delar av Europa sedan 2021. Räckvidden är knappt 20 mil. Priset för denna rumänska bil bör i Sverige bli cirka 230 000 kronor.
Fiat Panda Electric kommer sannolikt hösten 2025. Den är en elbilsversion av klassiska Pandamodellen. Bilen kommer att tillverkas inom EU. Räckvidden bör bli cirka 32 mil. Priset för denna italienska bil bör i Sverige bli under 300 000 kronor.
Hyundai Ioniq 2 kommer under 2026. Bilen positioneras under Ioniq 5. Räckvidden bör bli cirka 35 mil. Priset för denna sydkoreanska bil bör i Sverige bli under 400 000 kronor
Hyundai Inster kommer våren 2025. Den finns redan i Tyskland och Nederländerna, och får svenskt pris i mars 2025. Räckvidden är 32,7 mil för instegsmodellen och 37 mil för modellen med stort batteri. Priset för denna sydkoreanska bil (instegsmodellen) bör i Sverige bli cirka 300 000 kronor.

Leapmotor T03 kommer sannolikt 2025. Den finns sedan oktober 2024 i Tyskland, men det är inte säkert att den kommer till Sverige. Bilen är ett samriskbolag mellan den stora europeiska koncernen Stellantis (Citroën, Fiat, Peugeot med flera), som äger 51 procent, och kinesiska Leapmotor. Den kommer inom kort att tillverkas inom EU (Polen), men till en början blir det import från Kina. Räckvidden bör bli drygt 20 mil. Priset för denna europeisk-kinesiska bil bör i Sverige – om den kommer hit – bli under 300 000 kronor
Renault Twingo Electric kommer sannolikt 2026. Den påminner designmässigt om Twingo från tidigt 1990-tal. Bilen kommer att tillverkas inom EU (Slovenien). Räckvidden bör bli cirka 19 mil. Priset för denna franska bil bör i Sverige – om den kommer hit – bli cirka 250 000 kronor.
Renault 5 E-Tech finns för beställning och leverans 2025. Den är en elversion av klassiska Renault 5, som lanserades 1972. Bilen tillverkas inom EU (Frankrike). Räckvidden är 45 mil för modellan med stort batteri. Priset för denna franska bil i Sverige är 349 900 kronor.
Volkswagen ID.2all kommer 2026. Bilen kommer att tillverkas inom EU, oklart i vilket land. Räckvidden bör bli cirka 45 mil. Priset för denna tyska bil bör i Sverige bli närmare 350 000 kronor.
Volkswagen ID.1 Every1 kommer först 2027. Den ersätter I praktiken VW:s första elbilsmodell Up. Bilen kommer att tillverkas inom EU, oklart i vilket land. Räckvidden bör bli cirka 30 mil. Priset för denna tyska bli bör i Sverige bli under 300 000 kronor.
Bilden visar Hyundai Inster.
Jörgen Bengtson
Foto: Hyundai
Artikeln publicerad 22 februari 2025