Tesla Model Y Performance är en mycket snabb bil, både mätt i acceleration och toppfart, och samtidig en rymlig suv. Den är Teslas första Y-modell från fabriken i Berlin, som ska leverera huvuddelen av Teslas bilar i Europa. I ett avseende är det kanske inte längre en suv: chassit är 15 millimeter lägre än på Tesla Model Y.
Svenska Dagbladet har testat bilen Tesla Model Y Performance, och summerar redan i rubriken vad den anser: ”Rymlig men snabb som en sportbil”. Bilen är en vanlig Model Y, men snabbare, med bättre fjädring och bättre ljudisolering. SvD är mycket positiv till bilen, trots att den kostar 70 000 kronor mer än Tesla Model Y Long range och inte kvalar in för miljöbilspremie.
Här är lite fakta om Tesla Model Y Performance med fyrhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 75 kWh och räckvidden 51,4 mil. Förbrukningen är 1,73 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,7 sekunder och toppfarten 250 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 854 liter, med nedfällda baksäten, utrymme under durken och motorhuven 2 217 liter.
Tesla Model Y Performance har dragkrok och dragvikt 1 600 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, olika varningsfunktioner och som tilläg så mycket självkörning som lagen tillåter.
Priset för Tesla Model Y Performance är från 818 170 kronor, vilket gör att den inte får miljöbonus, med 11 428 kronor per månad i privatleasing. Det mesta är inkluderat i grundpriset.
SvD nämner två specifika konkurrenter till Tesla Model Y Performance: Kia EV6 GT för 820 000 kronor och Ford Mustang Mach-e GT för 970 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y Performance, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ enorma utrymmen
+ chockerande snabb acceleration
+ hög toppfart
+ explosiv
+ snabbstyrd
+ supersnabbladdning
+ eget laddnätverk
+ bekväm
+ enormt stort bagageutrymme
+ hög säkerhetsutrustning i standardutförande
+ snygg, minimalistisk miljö
+ lär ha bra andrahandsvärde
+ dragkrok är standard
+ bra enpedalsfunktion
+ infotainmentsystemet
+ hatthylla
+ tredje sätesrad (ännu inte beställningsbar)
+ tyst
+ vridstyvt chassi
+ kraftiga bromsar
+ mjukvaruuppdatering över nätet av bilen (OTA)
På minussidan:
– begränsad bakåtsikt
– stolarna saknar sidostöd
– dålig vändradie
– baksäte med kort sittdyna
– viss stötighet i gången
– karmlösa dörrarna har viss skraltighet
– opraktiska 21-tumshjul med ”flytande fälg” utanför hjulen
– för dyr för miljöbonus
Tesla Model Y Performance: får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 24 september 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 28 september 2022