De två koreanska kusinföretagen Hyundai och Kona gör bra elbilar men inte så mycket väsen av sig. En vanlig rekommendation är att alltid välja elbil byggd på ren elbilsplattform. Men ingen regel utan undantag: Hyundai har Ioniq och Kona som bygger på kombinationsplattformar, som den delar med Kia. Nya Hyundai Kona Electric är en bra elbil, även om man måste reservera sig för priset, som ännu inte är satt.
Hyundai och Kia tävlar med varandra om att leverera prisvärda och bra elbilar. Hyundai kom med sin första Kona i elversion 2018; den blev väl mottagen på marknaden med pris och elförbrukning som var låga. Men andra delar imponerade inte: den var bland annat bullrig och burkig.
Dagens industri gör tummen upp för nya Hyundai Kona Electric, även om den inte kvalar in i toppgruppen bäst-i-test. Di ger inget högsta betyg (fem poäng) i någon kategori med näst högsta betyg (fyra poäng) i komfort, ekonomi och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och bilkänsla. Di summerar: ”Nya Kona Electric är en smart förpackad elbil för den som vill att steget från fossil ska vara enkelt och okomplicerat.”
Jag har haft många artiklar om Hyundais elbilar, dock inte tidigare om Hyundai Kona, på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Ioniq 5 AWD mycket bra elbil (22 augusti 2023), Ioniq 6 bra sedanalternativ (24 april 2023), Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen” (26 mars 2023), Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).
Här är fakta om Hyundai Kona Electric:
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 218 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 255 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP och får högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 102 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 68,5 kilowattimmar (kWh) brutto och 65,4 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,47 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är cirka 51 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.
√ Toppfarten är 172 kilometer per timme.
√ Vikten är 1 798 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 466 liter, med nedfällda baksäten 1 300 liter. Bilen har utrymme under durken och litet bagageutrymme under huven (frunk) på 27 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 750 kilogram, och taklast på 100 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Hyundai Kona Electric är inte klart, men den förra Kona Electric med samma storlek på batteriet kostade från 469 900 kronor.
Di nämner tre specifika konkurrenter till Hyundai Kona Electric 2023: Kia Niro EV för 530 500 kronor med räckvidd 46 mil, ”Syskonbil från syskonmärke. Lite mindre lekfull design”; MG ZS EV för 412 900 kronor med räckvidd 44 mil, ”MG lockar med pris. Men också med en riktigt duglig elbil”; Tesla Model 3 för 519 170 kronor med räckvidd 51 mil, ”Går inte att komma runt. Tesla har teknik och laddnätverk i toppklass”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Kona Electric 2023, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ smart förpackad elbil för den som vill ta steget från fossilbil
+ acceptabel snabbladdning
+ rimligt stort bagageutrymme
+ rymlig interiör
+ påkostad interiör
+ tyst
+ modern design
+ bra räckvidd, framför allt i relation till batteristorlek
+ lugn och avslappnad körning i normalläge
+ bra med paddlar på ratten för bronskraftsåtervinning
+ ström till extern enhet och vanliga stickproppsuttag plus usb-uttag i bilen
+ bra avvägning mellan digitala och analoga reglage
+ bra ljudsystem
På minussidan:
– långsam snabbladdning för den som kör långt och snabbladdar ofta
– oklart pris
– relativt låg motorstyrka och acceleration, ”men fullt tillräckligt”
Hyundai Kona Electric 2023 får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 28 september 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Kona
Artikeln publicerad 28 september 2023