Nya Nissan Leaf med i matchen

Världens första framgångsrika elbil, Nissan Leaf, kommer tillbaka. Första generationen Nissan Leaf kom 2010, blev Årets bil, sopade banan med alla andra elbilar och sålde nästan 18 000 exemplar i Sverige. Nissans elbilsefterföljare har inte rosat marknaden, men tredje generationen Nissan Leaf Extended Range har chans att utmana dagens elbilar.

Nya Nissan Leaf finns ännu inte i Sverige. Förhoppningsvis börjar Nissan ta emot beställningar innan året är slut. Beräknad leveransstart är våren 2026.

Nissans ägare är japanska Nissan.

Nya Nissan Leaf bygger på en renodlad elbilsplattform, CMF-EV, även känd som Ampr Medium. Den delar plattform med Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech och Renault Scenic.

Nissan Leaf kommer sannolikt i två versioner i Sverige: en standardversion på 52 kWh och räckvidd på 43,6 mil samt en större (extended range) på 75 kWh och räckvidd på 60,4 mil. Till detta kommer tre utrustningsnivåer, åtminstone för 75 kWh-versionen: S+, SV+ och Platinum+. Denna artikel handlar om 2026 års Nissan Leaf Extended Range Evolve, oklart med vilken utrustningsnivå, som Vi Bilägare har testat.

Nissan Leaf byggs för den europeiska marknaden i Sunderland, Storbritannien.

Vi Bilägare har testat Nissan Leaf Extended Range Evolve, utan att avge poäng eller betyg, i vad tidningen kallar ”Provkört”. Vi tolkar omdömet som ett ”tummen upp”.

Vi Bilägare skriver i rubriken, ”Tredje gången gillt?”, och ger svar i artikeln: ”Den tredje generationen har dock kapacitet att ändra på den saken [jämfört med andra generationen som fört en allt mer tynande tillvaro]”.

Vi Bilägare är först med att testa tredje generationens Nissan Leaf av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet och Teknikens Värld.

Vi har skrivit nio artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nissan Ariya AWD inte i Leaf-topp (231023).

Bilen är inte en suv, utan en kombi eller crossover.

Här är fakta om 2026 års Nissan Leaf Extended Range Evolve:
√ Kompakt kombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 225 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 355 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 35 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 75 kilowattimmar, kWh, och netto cirka 70 kWh.
√ Blandad körning 1,42 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 60,4 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 7,6 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 2 000 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 400–600 kg.
√ Bakre lastutrymme 437 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 100 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Oklart om dragkrok.
√ Oklart om taklast.
√ Längd–bredd–höjd: 435 x 181 x 155 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall oklart.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sannolikt tolv år, lack sannolikt tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris är inte klart, men börjar sannolikt för Nissan Leaf Extended Range på cirka 550 000–750 000 kronor.

Vi Bilägare nämner fem huvudkonkurrenter till Nissan Leaf Extended Range Evolve: Hyundai Kona EV, Kia EV3, Škoda Elroq, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30.

Andra konkurrenter är: Kia Niro EV, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQB, Nissan Ariya, Tesla Model Y och Zeekr X.

Jag saknar en del på nya Nissan Leaf Extended Range: snabbare laddning, dragkrok med rejäl dragvikt, taklast, frunk och besked om hög maxlast.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Leaf Extended Range Evolve, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra räckvidd, även i högre farter
+ ovanligt väl fungerande infotainment
+ bra förarmiljö
+ framtidssäker energihantering
+ stort glastak med elektronisk avskärmning
+ stort baksäte
+ utrymme under lastgolvet
+ bagageutrymme med flexibel inredning
+ CCS-kontakt för snabbladdning i stället för Chademo
+ stora skärmar med lättarbetad digital miljö
+ laddlucka på höger framflygel

På minussidan:
– stötig fjädring
– obekvämt baksäte
– litet bagageutrymme
– inget ”stor körmaskin”
– tung och otymplig
– styrning utan vägkänsla
– dålig fjädring
– dålig bakåtsikt

Nissan Leaf Extended Range Evolve får inga poäng i testet.

Testet publicerades i tidningen Vi Bilägare nummer 12, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nissan

Artikeln publicerad 14 september 2025