Första generationens elbilar börjar nu komma i ansiktslyfta versioner. Polestar 2 är senaste tillskottet, med en rad förbättringar jämfört med äldre Polestar 2.
Polestar Performance AB – mer känt som Polestar – är ett svenskt bilföretag, med huvudkontor i Göteborg, men ägt i huvudsak av kinesiska Geely. Den konkurrerar naturligtvis med kusinföretaget Volvo Personvagnar, mer specifikt Volvo XC40 och Volvo C40 som den delar plattform med, men också med Tesla Model 3.
Svenska Dagbladet har testat nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single moto och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”. Den får högsta betyg (sex poäng) i kategorierna motor/växellåda, köregenskaper och säkerhet, näst högsta betyg (fem poäng) i kategorier miljö och helhet och medelmåttigt betyg (tre poäng) i en kategori, ekonomi.
SvD summerar: ”Polestar är dyr. Men få bilar lyckas så bra med designen, materialvalen och känslan bakom ratten. Tesla uppdaterade nyligen Model 3 som snart börjar levereras och gör ekvationen svår.”
Polestar 2 finns i fyra versioner: bakhjulsdrift med standardräckvidd och lång räckvidd, fyrhjulsdrift med lång räckvidd och performancepaket. Den här artikeln handlar om bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range. När SvD testade motsvarande Polestar 2 i december 2021 fick den 25 av 36 poäng i testet. Nu får den 31 av 36 poäng.
Jag har skrivit två artiklar om Polestars elbilar på Jörgensval.se: Polestar 2 i ny version (24 december 2021) och Polestar mot nollutsläpp (11 november 2021).
Här är fakta om nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range.
√ Bilen är en sedan, av vissa kallad suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 299 hästkrafter (hk), jämfört med tidigare 231 hk, samt vridmoment på 490 newtonmeter (Nm), mot tidigare 330.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 205 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar (kWh) brutto och 79 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,58 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 65,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,2 sekunder.
√ Toppfarten är 205 kilometer per timme, mot tidigare 160.
√ Vikten är 2 151 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på 407 liter, med nedfällda baksäten 1 097 liter. Bilen har utrymme under durken och medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 41 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 500 kilogram dragvikt, och taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fyra år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Single motor Long range är 609 000 kronor. Det finns många tillval som gör bilen dyrare, till exempel värmepump och adaptiv farthållare, vilka är ett måste för de flesta.
SvD nämner två specifika konkurrenter till nya bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range: Tesla Model 3 Long Range och Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya, bakhjulsdrivna Polestar, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bakhjulsdrift
+ tillräcklig motorstyrka och acceleration
+ snygg växelspak
+ redovisar livscykelanalys för bilen
+ ”kommunikativ, alert och samtidigt trygg och lätt att köra”
+ ”en av de trevligare eldrivna körmaskinerna”
+ sportig fjädring
+ väldesignad
+ påkostade materialval
+ lång räckvidd
+ bra supersnabbladdning
+ snål
+ precis och direkt styrning
+ sportbil med arv från Volvo Polestar
På minussidan:
– dyr
– trångt baksäte
– för liten för barnfamilj
– inte likna snabb laddning som Porsche, Hyundai och Kia
– litet bagageutrymme
– värmepump och adaptiv farthållare ingår inte i standardutförande
Nya, bakhjulsdrivna Polestar 2 Long range Single motor får 31 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 30 september 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Polestar
Artikeln publicerad 30 september 2023