Tesla har nu kommit med en uppgradering av sin Tesla S, som sopar banan med konkurrenterna. Den är vrålsnabb, familjevänlig och med prestanda som ingen konkurrent matchar. Men den har också en prislapp på strax över 1,5 miljoner kronor.
Vi har tidigare skrivit om Tesla Model S Plaid, Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023). Nu har Dagens industri testat bilen och ger den ett av sina högsta betyg någonsin, 22 av 25 poäng. Di kallar bilen ”den bästa bilen från Tesla hittills” som ”slår alla konkurrenter på fingrarna”. Därmed får man säga att Tesla Model S Plaid är bäst i test, enligt Di.
Vi har tidigare skrivit om Tesla Model Y Performance, som lämnar nästan alla andra bilar bakom sig, Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022). Men den behöver hela 3,7 sekunder på sig att nå 100 kilometer per timme jämfört med Tesla Model S Plaid 2,1 sekunder.
Senare i år kommer bilen i ”vanlig” version, utan Plaid.
Här är lite fakta om Tesla Model S Plaid.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 1 020 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 16,5 kW.
Batteriets storlek är cirka 95 kilowattimmar netto och cirka 100 kWh brutto. Räckvidden är 60 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,87 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 2,1 sekunder och toppfarten 280 km per timme med tillval 322 km per timme.
Bagageutrymmet är 793 liter. Bilen har bagageutrymme fram (frunk) på 89 liter.
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram och lastvikt 352 kilogram.
Tesla Model S Plaid har i princip alla förarstödssystem man kan önska.
Priset för Tesla Model S Plaid är från 1 560 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset, dock inte så mycket.
Di nämner tre konkurrenter till Tesla Model S Plaid: BMW i7, Mercedes EQS och Porsche Taycan.
I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model S Plaid med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ acceleration
+ toppfart 322 kilometer per timme
+ prestanda ingen konkurrent kan matcha
+ mycket behaglig interiör
+ låg ljudnivå i bilen
+ hög kvalitet
+ rymligt baksäte
+ stor, vinkelbar skärm fram
+ pekskärm för baksätet
+ många uppkopplade tjänster
+ processorkraft för spel som Playstation 5
+ balanserad styrning
+ bra luftfjädring i flera steg
+ flygplansratt (”yoke-ratt”)
+ digital instrumentering framför föraren
+ futuristisk lockelse
+ räckvidd på 60 mil, kommande S utan Plaid 63 mil
+ eget, väl utbyggt och mycket smidigt laddnätverk
+ supersnabbladdning på 250 kilowatt
På minussidan:
– ingen blinkersspak (istället pilar på ratten)
– ingen växelspak (istället manövrering på skärmen)
– ingen head-up-display som projicerar information i vindrutan
– osäkerhet med Elon Musk som chef och storägare
Tesla Model S Plaid får 22 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 20 januari 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 25 januari 2023