Opel har en ärofull historia med elbilar men har hamnat på efterkälken sedan det blev franskt. Opel Ampera-e kom 2017, hade lång räckvidd och fick gott omdöme. Men introduktionen sammanföll med att GM sålde Opel till fransmännen och i praktiken drog tillbaka Opel Ampera-e.
I USA var Opel Ampera-e känd som Chevrolet Bolt.
Opel är historiskt ett tyskt bilmärke, grundat 1862 av Adam Opel. Det blev 1929 en del av amerikanska General Motors. GM sålde 2017 Opel till franska Groupe PSA. I dag är en Opel en del av koncernen Stellantis, som i huvudsak är fransk men också har italienska, amerikanska och tyska rötter. Opel har kvar sitt huvudkontor i tyska Rüsselsheim. Opel har ambitionen att vara ett helt elektriskt märke i Europa år 2028.
Modellen Astra är Opels bästsäljande kompaktbil. Nu finns den även som renodlad elbil. Den är byggd på en kombinationsplattform (PSA EMP2) och inte renodlad elbilsplattform. Opel Astra Electric kommer inom kort som kombi med modellen Astra Sports Tourer Electric.
Dagens PS Motor har testat bilen och ger den 4 av 5 poäng, med reservation – som kan påverka betyget uppåt och nedåt – för priset. Sajten summerar testet: ”Opel Astra Electric håller vad den lovar. Den är modern, trevlig att köra och välutrustad. Med rätt pris kommer den att bli ett attraktivt val för elbilister …”.
Jag har skrivit en artikel om Opels elbilar på Jörgensval.se: Hygglig Opel Astra Electric (7 oktober 2023).
Här är fakta om Opel Astra Electric.
√ Bilen är en halvkombi.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 270 newtonmeter (Nm),
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är relativt hög, med näst högsta betyg i Euro NCAP (fyra poäng) för syskonmodellen utan el
√ Snabbladdningen är 100 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 54 kilowattimmar (kWh) brutto och 50,8 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,49 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 41,6 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,5 eller 9,2 sekunder (båda uppgifter förekommer).
√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 750 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 422 liter, med nedfällda baksäten 1 339 liter. Bilen har inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 450 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.
√ Bilen har många av förarstödssystem. Den har inte nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display som tillval.
√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Opel Astra Electric är ännu inte klart i Sverige. I Tyskland kostar den från 40 000 euro, vilket tyder på ett pris närmare 500 000 kronor i Sverige. Man bör räkna med att olika tillval gör bilen betydligt dyrare.
Dagens PS Motor nämner ingen specifik konkurrent till Opel Astra Electric.
I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Astra Electric, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ modern, stilren design
+ tyst även i motorvägsfart, både i vägljud och vindljud
+ bekväm
+ ”autobahnproof”: toppfarten på 170 kilometer i timmen och stabil även i höga motorvägsfarter
+ förutsägbar, trevlig körupplevelse
+ ”lagom sportig” körupplevelse
+ responsiv, särskilt i stadstrafik
+ lätt styrning
+ liten vändradie
+ välutrustad
+ bra kvalitet på interiören
På minussidan:
– ”inte särskilt upphetsande”
– lägre toppfart än bensinversionen (210 kilometer per timme)
– klen motorstyrka och acceleration
– ingen enpedalskörning
– körriktningsvisare och torkarspak relativt plastiga
– hårt inställda stöddämpare
– relativt litet baksäte
Opel Astra Electric får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagen PS Motor 6 juli 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 18 oktober 2023