Peugeot är, ungefär som Saab var på sin tid, en egen, innovationsdriven bil. Peugeot har sedan tidigare elbilen e-2008, som är en liten suv med udda lösningar. Nu kommer den större e-3008, som har bra räckvidd och i övrigt gör den till ett hyggligt val.
Modellen e-3008 är viktig för Peugeot. Dess fossila föregångare har nämligen sålts i över 1,3 miljoner exemplar. Men Peugeot är osäkra på elbilars framgång och lanserar därför e-3008 även som laddhybrid. Elbilen e-3008 är lite sportigare i sin framtoning är fossilbilen. Den bygger på en ny, renodlad plattform för Stellantiskoncernen, STLA Medium.
Peugeot kallar e-3008 suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok; dock är dragvikten relativt låg (1 250 kilogram). Markfrigången är oklar.
Jag har skrivit en artikel om Peugeots elbilar på Jörgensval.se: Peugeot e-2008 når inte fram (19 juli 2023).
Dagens industri har testat Peugeots e-3008 och ger den 19 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som strax under “bäst-i-test“”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Di sammanfattar sin uppfattning om nya Peugeot e-3008 i rubriken, ”Frälser med frikostig räckvidd”, och i brödtexten mot bakgrund av att modellen i sin fossilversion är en av Peugeots mest framgångsrika, ”mycket talar för fortsatt framgång”.
Di har en märklig uppgift om räckvidden: I artikelns brödtext står det att ”man kommer 70 mil på en laddning”; i faktarutan är räckvidden 52 mil, som verkar vara den variant med 73 kWh-batteri som Di testar.
Peugeot e-3008 finns i tre versioner, därtill med två olika utrustningsnivåer per version: tvåhjulsdrift med 210 hästkrafter, hk, och batteri på 73 kilowattimmar, kWh; fyrhjulsdrift med 320 hk och 98 kWh; tvåhjulsdrift med 230 hk och 98 kWh. Den här artikeln handlar om Peugeot e-3008 med 210 hk.
Här är fakta om Peugeot e-3008:
√ Bilen är en suv.
√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 210 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 160 kilowatt, kW; den laddar från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 77 kilowattimmar, kWh, brutto och 73 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,39 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 52,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 108 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 480 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 250 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Peugeot e-3008 är inte klart än, men sannolikt börjar priset på närmare 600 000 kronor än 500 000 kronor.
DI nämner tre uttryckliga konkurrenter till Peugeot e-3008: Renault Scenic, ”Nyhet från Renault i samma klass, också med lång räckvidd.”; Tesla Model Y, ”Säljer som smör i solsken och syns överallt. Effektiv och snabb.”; VW ID.4, ”Tyst, lugn och bekväm.” Dessutom nämner Di i förbifarten Volvo XC40 Recharge.
I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-3008 med 210 hästkrafter, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ lång räckvidd
+ växelströmsladdning på 22 kilowatt som tillval
+ tillräckligt snabb acceleration
+ mer trygg än sportig
+ hög komfort
+ generösa innerutrymme
+ stor skärm
+ tyst
+ stort bagageutrymme
+ ”smarta lösningar”
+ många fack för allehanda småprylar
+ bra system för filassistans, ”drive assist plus”
På minussidan:
– ingen riktigt snabb laddning
– oklart pris
Peugeot e-3008 för 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 19 januari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot
Artikeln publicerad 19 januari 2024